چکیده:
جامعه پذیری مدرسه ای یکی از مولفه های مهم و اهداف اصلی آموزش وپرورش در هر جامعه ای میباشد
که حلقه ارتباطی فرهنگ گذشته جامعه به نسل جدید و عامل تداوم، تعمیق وتعالی عناصر فرهنگی جامعه
به این نسل می باشد. آموزش وپرورش به عنوان یکی از نهاد های اصلی جامعه نمی تواند فارغ از این عرصه
نوو بدون درنظر گرفتن آثار و تبعات پیشرفت های تکنولوژیکی نوین به فعالیت سنتی خویش یعنی پرورش
و انتقال عناصر فرهنگی به نسل جدید ادامه حیات دهد. زیراکه فناوری های نوین ارتباطی با فراهم کردن
امکان پیدایش جامعه ای شبکه ای، افراد و جوامع را در قالب های جدید هویت سازی نموده اند.
در مجموع می توان گفت که بین الگوی استفاده از موبایل در قالب ابعادی همچون :شدت ومیزان استفاده،
نوع نگرش و نحوه استفاده از موبایل (ابزاری یا بیانگر)، موقعیت های استفاده (مناسب یا نامناسب) و سابقه
استفاده از موبایل با جامعه پذیری مدرسه ای در قالب مولفه هایی چون مهارت های ارتباطی، جرئت ورزی،
مسئولیت پذیری، فهم و عمل به ارزش ها، مقابله ای و فراغتی رابطه معناداری وجود دارد.
خلاصه ماشینی:
کارشناس ارشد علوم اجتماعي، دانشگاه تهران ، ايران چکيده جامعه پذيري مدرسه اي يکي از مولفه هاي مهم و اهداف اصلي آموزش وپرورش در هر جامعه اي ميباشد که حلقه ارتباطي فرهنگ گذشته جامعه به نسل جديد و عامل تداوم ، تعميق وتعالي عناصر فرهنگي جامعه به اين نسل ميباشد.
(نشريه تخصصي ارتباطات ، زمستان ٨٧) اگر ويژگيهايي از قبيل : «تعاملي بودن ، جمع زدايي، شکست مفاهيم زمان ومکان ، تمرکز زدايي، ظرفيت بالا و انعطاف پذيري را براي فنآوريهاي نوين ارتباطي واطلاعاتي در نظر بگيريم (آقاجاني، نوشين ، ١٣٨٣:١٥) متوجه خواهيم شد که اين رسانه ها با فرهنگ جامعه در ارتباطي تنگاتنگ قرار دارندو در اين بين موبايل با داشتن يکسري ويژگيهاي جذاب به راحتي توانسته است جايگاهي ويژه اي را به خود اختصاص داده و بصورت يک کالاي فرهنگي ظاهر شود.
(علاقه بند :١٣٧٨:٥٦) حال اين واقعيت مطرح ميشود که در اين عرصه تخصصي و ويژه (مدرسه ) مهماني ناخوانده به نام موبايل وارد شده که عليرغم ممنوعيت ها و محدوديت هاي قانوني و عرفي که پيرامون استفاده از آن در محيط هاي آموزشي وضع گرديده ولي کماکان و به طور گريزناپذير اين محدديت ها را در نورديده و روز به روز جايگاه ويژه اي را در دست و دل دانش آموزان به خود اختصاص داده است وآنچه در اين رابطه تامل بر انگيز است آن است که ورود ونفوذ اين تکنولوژي به عنوان يک ابزار چند رسانه اي (مولتي مديا) که از جذابيت خاصي نيز برخوردار است به طور قطع و يقين چالش هايي را در مسير جامعه پذيري دانش آموزان بوجود آورده که غفلت از آن ميتواند پيامدهاي اجتناب ناپذيري را در آينده نزديک به همراه داشته باشد.