چکیده:
یادگیری سازمانی مهمترین سرمایه برای تسهیل توسعه حرفهای کارکنان و نیز تحول سازمانی محسوب می شود. هدف پژوهش؛ بررسی تأثیر یادگیری سازمانی بر تحول سازمانی با توجه به نقش میانجی توسعه حرفهای کارکنان در بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران است. روش پژوهش توصیفی- کاربردی و از نوع معادلات ساختاری می باشد. جامعه آماری کلیه مدیران و کارشناسان مدیریتی سطوح بالای بانک مرکزی و سازمانهای تابعه(429 نفر) که از میان آنها 203 نفر نمونه به روش نمونه گیری تصادفی ساده انتخاب گردید. برای گردآوری داده ها از پرسشنامه استاندارد یادگیری سازمانی(عزیزی؛ 1393)، تحول سازمانی(جان گاتر و پیتر دراکر؛2005) و توسعه حرفهای کارکنان(لانگ و همکاران؛2015) استفاده شد که روایی آن از طریق روایی صوری و پایایی توسط آلفای کرونباخ (یادگیری سازمانی:95/0، تحول سازمانی:92/0، توسعه حرفهای کارکنان:88/0) ارزیابی گردید. داده ها پس از جمع آوری با استفاده از نرم افزار SPSS و AMOS تحلیل شدند. نتایج نشان داد یادگیری سازمانی بر توسعه حرفهای کارکنان و تحول سازمانی تأثیر مستقیم داشته و توسعه حرفهای کارکنان در رابطه بین یادگیری سازمانی و تحول سازمانی نقش میانجی معناداری دارد.
Organizational learning is the most important asset to facilitate the professional development of employees as well as organizational transformation. Purpose of the research; Investigating the effect of organizational learning on organizational change with regard to the mediating role of professional development of employees in the Central Bank of the Islamic Republic of Iran. The research method is descriptive-applied and structural equations. Statistical population of all managers and management experts of high levels of the Central Bank and its affiliated organizations (429 people) from which 203 people were selected by simple random sampling. The standard questionnaire of organizational learning (Azizi; 2014), organizational transformation (John Gutter and Peter Drucker; 2005) and staff professional development (Long et al., 2015) were used to collect data. Its validity was assessed through face validity and reliability by Cronbach's alpha (organizational learning: 0.95, organizational transformation: 0.92, staff professional development: 0.88). Data were analyzed using SPSS and AMOS software. The results showed that organizational learning has a direct effect on staff professional development and organizational change and staff professional development has a significant mediating role in the relationship between organizational learning and organizational change.
خلاصه ماشینی:
هدف پژوهش ؛ بررسي تأثير يادگيري سازماني بر تحول سازماني با توجه به نقش ميانجي توسعه حرفه اي کارکنان در بانک مرکزي جمهوري اسلامي ايران است .
1 Filho 2 Janežič 3 Insulander 4 Tim 5 Khan از سوي ديگر توسعه حرفه اي کارکنان عنصر ضروري در بررسي شرايط يک بانک خواهد بود، چراکه در محيطي که ويژگي آن پيچيدگي و تغيير مستمر است ، گفته ميشود که ظرفيت توسعه حرفه اي کارکنان بسيار بيشتر از برنامه ريزي استراتژيک محافظه کارانه و همگرا به عنوان هسته مرکزي خلق مزيت رقابتي به حساب ميآيند.
براساس اين رويکرد ميتوان بيان داشت که در زمينه تأثير يادگيري سازماني بر تحول سازماني با توجه به نقش ميانجي توسعه حرفه اي کارکنان در بانک مرکزي جمهوري اسلامي ايران ؛ خلا تحقيقاتي ديده ميشود.
پژوهش هاي انجام شده (رجوع شود به تصویر صفحه) 1 Horn & et al 2 Edward & et al 3 Galiani & et al 4 Sousa & Rocha (رجوع شود به تصویر صفحه) 1 Schalock مدل مفهومي مدل مفهومي مبنايي جهت انجام تحقيقات است ، بگونه اي که متغيرهاي مورد نظر تحقيق و روابط ميان آنها را مشخص ميکند.
در سازمان هاي امروزي سازمانها با استفاده از توسعه حرفه اي کارکنان توانايي ايجاد و تشخيص تحول سازماني را براي کارکنان خود مقدم مي دارند و ميتوانند از اين طريق بهترين بهبودها را فراهم نمايند (بروکما و همکاران ، ٢٠١٩).
Investigating the role of human resource development activities on employee innovation by testing the mediating role of knowledge management and organizational learning.
The role of transformational leadership in the development of organizational learning.