چکیده:
هدف: نرخ حق بیمهها در صنعت بیمه کشور همچنان تحت فشار رقابتی بیمه گران، برای ارائه نرخهای حق
بیمه پائین تر قرار دارد. بنابراین، مطالعه حاضر با هدف بررسی نحوه اثرگذاری تخفیفهای ارائه شده بیشتر به حق بیمههای رشته بیمه شخص ثالث بر نرخ خسارتهای این رشته بیمهای انجام شده است.
روش شناسی: به منظور دستیابی به هدف پژوهش، از دادههای رشته بیمه شخص ثالث وسایل نقلیه موتوری یک شرکت بیمه طی 6 سال استفاده شد. اما، چون دادههای نرخ تخفیفها بسیار پراکنده بود، از این داده ها اعداد فازی ساخته شد و رتبه بندی گردید تا مشخص شود نرخ خسارتها در چه سالی بیشتر بوده است.
یافتهها: نتایج نشان داد با ارائه تخفیفهای بیشتر، ریسکهای پرخطرتری جذب شده اند. دیگر این که در
مقایسه با سایر انواع خودرو، تخفیفها برای خودروهای اتوکار از جذابیت کمتری برخوردار بوده و این نوع
خودروها نسبت خسارت پایین تری داشته اند. همچنین، افزایش نرخ تخفیفها در گذر زمان به جذب تعداد
مشتریان بیشتر منجر شده است.
نتیجهگیری: ارائه تخفیفهای بیشتر به نرخ حق بیمههای شخص ثالث بر افزایش نسبت خسارتها اثر
معناداری دارد و استراتژی کاهش نرخ حق بیمهها علاوه بر کاهش دریافتی شرکت از محل حق بیمهها، سبب افزایش نسبت خسارتها به دلیل جذب ریسکهای پرخطرتر میشود.
Objective: Some Iranian insurance companies issue third-party insurance policies at lower rates to attract more premiums and a larger portfolio, and therefore offer higher discounts. In this article, we are looking for the answer to the question of how the insurance premiums affect the claim rates.
Methodology: The effect of vehicle third party insurance discount rates was examined using the data of an insurance company during 6 years. The discount rate was very scattered in the data. Therefore, it was necessary to use a method to determine in which year the claims rate was higher to study how the discounts affect the claims rate. Hence, we have constructed fuzzy numbers using the discount rate quarters and have ranked these numbers using the appropriate method.
Findings: The results show that the more premium discounts, the riskier risks are gathered. Also, more discounts for auto cars have been less attractive and this type of car has a lower loss ratio.
Conclusions: Overall, the result of this study shows that the premium reduction strategy, in addition to reducing the company's income from insurance premiums, leads to an increase in the loss ratio due to the issuance riskier policies.
خلاصه ماشینی:
٤. یافته ها از آنجا که نهایی شدن خسارت های رشته بیمه شخص ثالث به ویژه خسارت های منجر به پرداخت دیه ، نیازمند طی روند دادگاهی است که نهایی شدن آن ممکن است سه الی چهار سال زمان طول بکشد، در این مقاله از بیمه نامه هایی استفاده شده که نسبت به پرداخت تمام خسارت های آنها به شرکت اطمینان وجود دارد.
هیستاگرام میانگین تخفیفات روزانه از راست به چپ و بالا به پایین منبع : یافته های پژوهش همچنین توزیع تخفیف ها به تفکیک دسته بندی در نرخ نامه بیمه شخص ثالث (اتوکار، بارکش ، سواری، موتورسیکلت ) برای سال های مختلف را نیز مورد بررسی قرار دادیم و با استفاده از آزمون کولمگروف -اسمیرنف دو نمونه ای، مشخص شد که حتی در یک دسته بندی در هیچ دو سالی توزیع آماری تخفیف ها یکسان نبوده است .
مقایسه رتبه اعداد فازی تخفیف های انواع خودرو منبع : یافته های پژوهش در جدول ٣ با میانگین گیری از مقادیر رتبه تخفیف ها، این رتبه برای هر گروه از خودورهای اتوکار، بارکش ، سواری ، موتورسیکلت در هر سال محاسبه شده که نتایج نشان داد بیشترین تخفیف ها در سال ١٣٩١ و کمترین تخفیف ها در سال ١٣٩٢ داده شده است .
ضریب خسارت انواع خودرو )به تصویرصفحه مراجعه شود) منبع : یافته های پژوهش ضریب خسارت های خودروهای اتوکار در تمام سال ها کمتر بوده و در عین حال ارائه تخفیف های بیشتر برای بیمه گذاران این نوع خودرو جذابیت کمتری داشته است (نمودار ٤).