چکیده:
هدف اصلی این پژوهش تاثیر رسانههای جمعی در توسعه ی آگاهی از حقوق ورزش حیطه ی مسئولیت مدنی ورزشی میباشد. طرح پژوهش بر اساس هدف کاربردی و از حیث گردآوری داده ها توصیفی-تحلیلی، از نوع همبستگی بود. کلیه مسئولان ستادی وزارت ورزش و جوانان، مسئولان کمیته ملی المپیک و روسای فدراسیونهای ورزشی و همچنین تعدادی از اساتید متخصص در حوزه حقوق ورزشی به عنوان جامعه آماری در نظر گرفته شدند با توجه به روش نمونهگیری کل شمار، 87 نفر در تحقیق شرکت کردند. ابزار گردآوری دادهها پرسشنامهای محقق ساخته بود که با تأکید بر نظرات مدیران و کارشناسان حقوقی و رسانهای طراحی گردید روایی پرسشنامه بر اساس مقادیر CVR و CVI مورد تایید قرار گرفت و پایایی پرسشنامه نیز با استفاده از ضریب آلفای کرونباخ 81/0 مورد تایید قرار گرفت. روش تجزیهوتحلیل دادهها نیز با استفاده از مدل معادلات ساختاری در نرمافزار PLS انجام شد. در این راستا برازش مدل ساختاری، مدل اندازه گیری و کلیت مدل با استفاده از معیارها، مناسب ارزیابی شد یافته های تحقیق بیانگر آن است که رسانههای جمعی اعم از رسانههای اینترنتی (وبسایتها و شبکههای اجتماعی) سپس رسانههای دیداری (تلویزیون)، رسانههای چاپی (روزنامه، کتاب...) و رسانههای شنیداری (رادیو) بر ارتقای آگاهی از مسئولیت مدنی ورزشی ورزشکاران، مربیان، مدیران، داوران و تماشاگران تاثیر مثبت و معنیداری دارند و این چهار رسانه میتوانند 75 درصد از تغییرات آگاهی از مسئولیت مدنی ورزشی را پیشبینی نمایند. به ترتیب رسانه های اینترنتی، دیداری، چاپی و شنیداری دارای بیشترین ضریب تاثیر بر آگاهی از مسئولیت مدنی ورزشی بودند.
The main purpose of this study is to The Impact of Mass Media on the Development of Awareness of Sports Law in the Field of Sports Civil Liability. The research design was correlational based on the applied purpose and descriptive-analytical data collection. All staff members of the Ministry of Sports and Youth, officials of the National Olympic Committee and presidents of sports federations, as well as a number of professors specializing in sports law were considered as a statistical population. The data collection tool was a researcher-made questionnaire that was designed with emphasis on the opinions of managers and legal and media experts. The validity of the questionnaire was confirmed based on CVR and CVI values and the reliability of the questionnaire was confirmed using Cronbach's alpha coefficient of 0.81. Data analysis method was performed using structural equation modeling in PLS software. In this regard, the fit of the structural model, measurement model and the model as a whole were evaluated using appropriate criteria. Research findings indicate that mass media including Internet media (websites and social networks), then visual media (television), print media (newspaper , Book ...) and audio media (radio) have a positive and significant effect on raising awareness of sports civil liability of athletes, coaches, managers, referees and spectators, and these four media can predict 75% of changes in sports civil liability awareness. Internet, visual, print and visual media had the highest impact on the awareness of sports civil liability, respectively.
خلاصه ماشینی:
از طرفي نتايج تحقيق انجام گرفته توسط زارع و همکاران (١٣٩٥) نشان ميدهد هر رسانه با توجه به مخاطبين خاصي که پوشش ميدهد ميتواند در امر آگاهي بخشي به مخاطبين مؤثر واقع گردد و براي کنترل فساد و قانون شکني در ورزش امري کاربردي باشد با توجه به تحقيق هاي مذکور ميتوان گفت که رسانه ها نقش مستقيم و معناداري در افزايش آگاهي مخاطب خود دارند که بايست به صورت هدفمند و با برنامه ريزي مدون به نقش حياتي مورد حمايت و استفاده قرار گيرد.
شايان ذکر است که به سبب اين که بدانيم ميزان آشنايي مربيان ، ورزشکاران و مديران و داوران و تماشاگران ورزشي با حقوق ورزشي و آگاهي آنان از قوانين ورزشي حداقل ميباشد موضوع فوق اهميت دو چنداني مييابد لذا بايد راهکاري انديشيده شود تا تمامي شاغلين و افراد فعال در حوزه ورزش با مسئوليت هاي حقوقي خود آشنا شوند (احمدي و نجمي، ١٣٨٧: ٢٧-٣٠).
نتايج تحقيق بر اساس جدول شماره ٧ حاکي از آن است که رسانه هاي جمعي اعم از شنيداري ، ديداري ، چاپي و اينترنتي بر ارتقاي آگاهي از مسئوليت مدني ورزشي ورزشکاران ، مربيان ، مديران ، داوران و تماشاگران تأثير مثبت و معنيداري دارند و اين چهار رسانه مي توانند ٧٥ درصد از تغييرات آگاهي از مسئوليت مدني ورزشي را پيش بيني نمايند که همسو با تحقيق هاي آقايان زارع ، حيدري نژاد و شيرالي (١٣٩٥)؛ آقايان طلوعي اشلقي، پاشائي، مدبري کلياني (١٣٩٨) و آقايان خالديان ، مصطفايي، صمدي و کيا (١٣٩٢) است که به اين نتيجه رسيدند که آگاهي بخشي و افزايش دانش سلامت مخاطبان عمده ترين کارکرد رسانه ميباشد.