چکیده:
هدف این مقاله طراحی الگوی شایستگی های مدیر باشگاه در لیگ برتر فوتبال ایران بود. روش انجام پژوهش کیفی از نوع تحلیل مضمون بود. به منظور شناسایی ابعاد و مؤلفههای شایستگی مدیران باشگاههای لیگ برتر فوتبال ایران، پس از مطالعه مبانی نظری با استفاده از منابع کتابخانهای سوالات مصاحبه تهیه و در مرحله بعد مصاحبههای کیفی با افراد مطلع در این حوزه انجام شد. معیار انتخاب افراد، داشتن تجارب پژوهشی، پیشینه علمی و سابقه کاری مرتبط بود. مصاحبهها تا زمان رسیدن به اشباع نظری ادامه یافت. سپس دادههای حاصل از 13 مصاحبه به روش تحلیل مضمون، کدگذاری و تجزیه و تحلیل شد. فهرست اولیه مستخرج از مصاحبهها 456 کد را شامل شد که پس از بررسی و تجزیه و تحلیل نهایی و سه مرحله کدگذاری باز، محوری و انتخابی، فهرست نهایی جهت تدوین الگوی شایستگی مدیران، مشتمل بر 86 مفهوم و 16مقوله و 3 بعد (ویژگیهای فردی، بین فردی و سازمانی) ارائه گردید. بعد ویژگیهای فردی، شامل 7 مولفه (شایستگی فنی و تخصصی، دانش علمی و دانشگاهی، ویژگیهای ذهنی و روانی، فناورى، ویژگیهای اخلاقی، نوآوری، خلاقیت و سازگاری، و شم تجاری)، ویژگیهای بین فردی شامل 5 مولفه (مهارت ارتباطی، مهارت رفتاری، جایگاه اجتماعی، هوش سیاسی و فرهنگی و مشتری مداری) و بعد ویژگیهای سازمانی شامل 4 مولفه (مدیریت منابع انسانی، مدیریت مالی و حقوقی، ویژگیهای شغلی و ویژگیهای مدیریتی) بود. kتایج این پژوهش الگوی شایستگی مورد نیازی را معرفی میکند که با توجه به مسائل پیش روی باشگاههای ورزشی فوتبال، ضروری و اجتنابناپذیر است.
Objective: The purpose of this paper was to design a competences model of club managers in Iranian Football Premier League. Methodology: This research was based on the purpose of applied research and was a descriptive-survey research. The method of qualitative research was the type of theme analysis. In order to identify the dimensions, components and criteria of the suitability of Iranian Premier League club managers. A preliminary questions was prepared after studying theoretical foundations using library resources and so, we conducted qualitative interviews with experts of this area. The criterion for selection of these people was researchers and scientific experience and work background. Data collection was done from 13 interviews and then coded and analyzed by theme analysis method. Results: The initial list of interviews included 456 codes which, after reviewing, final analysis and three stages of coding, the final list for developing a competency model of managers, comprising 86 criteria and 16 components and 3 dimension of competency (individual, interpersonal and managerial skills). personal skills includes 7 components (technical and professional competence, academic and scientific knowledge, personality traits, technology, professional ethics, innovation and creativity and adaptability, and business skills); interpersonal skills included 5 components (communication skills, behavioral skills, social skills, political and cultural Intelligence, and customer orientation); and managerial skills included 4 components (human resource management, occupational characteristics, financial and legal skills and managerial characteristics). Conclusion: The results of this research suggest a desirable competency model that is essential and inevitable given the issues facing football clubs.
خلاصه ماشینی:
جدول ٣: مقوله ها و مفاهيم مربوط به ابعاد شايستگي مديران باشگاه هاي ليگ برتر فوتبال ايران ابعاد مقوله مفهوم دانش علمي و دانشگاهي دانش مديريت ؛ مدارج علمي؛ درک توانمندي؛ تسلط به زبان انگليسي؛ به کارگيري آموخته ها چابکي ذهني؛ قدرت تصميم گيري؛ مثبت انديشي؛ مسوليت پذيري؛ جاذبه رهبري؛ هوش ويژگيهاي ذهني ـ رواني هيجاني؛ خود کنترلي؛ ايجاد انگيزش آشنايي با سازمان ورزشي؛ آشنايي با قوانين و مقررات بين المللي؛ توان فني به روز و حرفه اي؛ ويژگيهاي فني و تخصصي پيشينه ورزشي؛ شناخت ورزشي ويژگي - شناخت و درک فناوري؛ آشنايي با رايانه ؛ شناخت نرم افزارهاي تخصصي؛ توان به کارگيري فناوري هاي فناوري فردي صداقت ؛ سعه صدر؛ نگرش ارزشي؛ پايبندي به ارزش هاي جامعه ؛ اعتماد آفريني؛ روحيه خدمت ؛ ويژگيهاي اخلاقي سلامت اداري و مالي نوآوري ، خلاقيت و ايده پروري و خلاقيت ؛ نوآوري؛ آمادگي براي تغييرات ؛ کنجکاوي و کاوشگري سازگاري شتاخت محيطي؛ شناخت کسب و کار باشگاه ؛ شناخت حوزه ورزش حرفه اي؛ درک رقابت ؛ شم تجاري توجه به الزامات رقابت تعامل و مراودات بين المللي؛ مهارت مذاکره ؛ احترام و درک متقابل ؛ توانايي شبکه سازي؛ مهارت ارتباطي تعاملات مجازي؛ ارتباط با رسانه ؛ تجارت الکترونيک ؛ مهارت نوشتاري الگو بودن ؛ انتقادپذيري؛ پاسخگويي؛ توجه به کرامت انساني؛ دادگري؛ مشوق بودن ؛ جسارت مهارت رفتاري در بيان عقايد؛ ويژگيهاي جايگاه اجتماعي اعتبار عمومي؛ اعتبار حرفه اي؛ مسئوليت اجتماعي بين فردي هوش سياسي؛ عدم سياست زدگي؛ توان ديپلماسي ورزشي؛ سياست مداري؛ هوش فرهنگي ؛ هوش سياسي و فرهنگي احترام فرهنگي؛ مدارا مديريت ارتباط با مشتري؛ درک نيازهاي هواداران ؛ مديريت انتظارات ؛ تمرکز بر نيازهاي مشتري مداري مشتري شناخت ساختار سازماني؛ شايسته سالاري، برنامه ريزي و سازماندهي منابع انساني؛ توانمند مديريت منابع انساني سازي؛ تفويض اختيار؛ استعداديابي و استعداد پروري ويژگيهاي مديريت مالي و حقوقي آگاهي حقوقي؛ آگاهي از دستمزد و قرارداد؛ توانايي بودجه نويسي، مديريت بازاريابي سازماني ويژگيهاي شغلي توان هدف گذاري؛ تفکر سيستمي؛ تفکر راهبردي؛ مديريت مشارکتي و کار تيمي ويژگيهاي مديريتي مديريت زمان ؛ مديريت ريسک و بحران ؛ مديريت اطلاعات ؛ مديريت تغيير؛ مديريت تعارض در نهايت ميتوان الگوي شايستگي مديران باشگاه هاي ليگ برتر فوتبال ايران را به صورت زير نشان داد.