چکیده:
پژوهش حاضر با عنوان اثر بخشی الگوی تدریس براساس رویکرد ساختن گرایی بر عملکرد تحصیلی دانش آموزان دختر پایه دوم ابتدایی مدارس ناحیه یک کرمان می باشد. از نظر هدف کاربردی و روش انجام پژوهشی شبه آزمایشی با استفاده از طرح پیش آزمون و پس آزمون است. جامعه آماری پژوهش، کلیه دانش آموزان دختر پایه دوم دوره ابتدایی ناحیه یک شهر کرمان بود. حجم نمونه آماری تعداد 60 نفر (30 نفر گروه آزمایش 30 نفر گروه کنترل) با استفاده از روش نمونه گیری تصادفی خوشه ای انتخاب شدند. ابزار جمع آوری اطلاعات پرسشنامه سنجش عملکرد تحصیلی فام و تیلور (1999) بود. جهت تجزیه و تحلیل داده ها از آزمون تحلیل کوواریانس تک متغیره با استفاده از نرم افزار 25 SPSS انجام شد. یافته های پژوهش نشان داد، الگوی تدریس مبتنی بر رویکرد ساختن گرایی در درس علوم بر عملکرد تحصیلی تاثیر دارد (P<0/01).
خلاصه ماشینی:
یافته های پژوهش نشان داد، الگوی تدریس مبتنی بر رویکرد ساختن گرایی در درس علوم بر عملکرد تحصیلی تاثیر دارد (٠٠١>P).
این پژوهش با توجه به نکات ارائه شده در نظر دارد با انجام این طرح این خلاء آموزشی را جبران نماید و با ارائه راهکارهای علمی و عملی شیوه های آموزشی نوین در فرایند یاددهی - یادگیری را شناسایی کرده تا شرایط برای پیشرفت عملکرد تحصیلی دانش آموزان فراهم گردد و سوال اصلی پژوهش این است که آیا الگوی تدریس مبتنی بر رویکرد ساختن گرایی ددر درس علوم بر عملکرد تحصیلی دانش آموزان دختر پایه دوم ابتدایی مدارس ناحیه یک کرمان تاثیر دارد؟ روش پژوهش پژوهش حاضر از نظر هدف کاربردی و روش انجام پژوهشی شبه آزمایشی با استفاده از طرح پیش آزمون و پس آزمون است .
بنابراین میتوان گفت آموزش الگوی تدریس مبتنی بر رویکرد ساختن گرایی در درس علوم بر عملکرد تحصیلی دانش آموزان دختر پایه دوم ابتدایی مدارس ناحیه یک کرمان تاثیر دارد.
بحث ونتیجه گیری نتایج پژوهش نشان داد الگوی تدریس مبتنی بر رویکرد ساختن گرایی در درس علوم بر عملکرد تحصیلی تاثیر دارد.
با تلفیق نتیجه فرضیه پژوهش با نتایج سایر پژوهشگران این طور استنباط می شود که الگوی تدریس مبتنی بر رویکرد ساختن گرایی در درس علوم بر عملکرد تحصیلی دانش آموزان تأثیرگذار می باشد و می توان این نتیجه را به جامعه آماری تعمیم داد.
مقایسه تأثیر روش تدریس همیاری با روش تدریس E٥ بر پیشرفت تحصیلی و مهارت های اجتماعی دانش آموزان پسر در درس علوم تجربی پایه پنجم ابتدایی، پژوهش در برنامه ریزی درسی ، سال دوازدهم ، دوره دوم ، شماره ( ١٩ ) پیاپی ٤٦ .