چکیده:
امروز بدون شک توجه بیشتر به امر تعلیم و تربیت مهمترین عامل پیشرفت فرهنگی واجتماعی و اقتصادی جامعه است تعلیم و تربیت عهده دار ایجاد زمینه مناسبی جهتتسهیل و توسعه استعدادها و تواناییهای افراد است. بدیهی است این امر مستلزمبرنامهریزیهای وسیع، جامع و حساب شده با توجه به اهداف عمومی آموزشی در هرجامعهای خواهد بود. بدون تردید تاکنون هیچ نظام آموزشی صد درصد به اهداف آموزشی خود نرسیدهاست ولی موفق بودن هر نظام آموزشی به نزدیک تر شدن هر چه بیشتر به اهداف تعیین شدهبستگی دارد و بدین ترتیب هیچ نظام آموزشی را نیز نمیتوان ناموفق خواند، یکیازآفتهای بزرگ هر نظام آموزشی که همه ساله به میزان بسیار زیادی امکانات، منابع واستعدادهای بالقوه انسانی و اقتصادی را تلف میکند پدیده افت تحصیلیاست. به همیندلیل است که یکی از ملاکهای عدم موفقیت هر نظام آموزشی را میزان افت تحصیلی در آن میدانند.بنابر دلایل ذکر شده در این مقاله سعی شده است علل افت تحصیلی دانش آموزان در درس زبان انگلیسی از دیدگاه دبیران این درس بررسی شوند و راهکارهای مناسبی ارایه شده است.
خلاصه ماشینی:
نتيجهگيري و تفسير: نتايج تحقيق نشان ميدهد رابطة معني داري بين 8 متغيير مورد پژوهش در سوالاتتحقيق و افت تحصيلي دانشآموزان مقطع متوسطه وجود دارد كه به ترتيب اهميت بهشرح زير ميباشد: نامناسب بودن: وضعيت اقتصادي و فرهنگي خانوادهها، مقررات مدرسه، شيوههايتدريس زبان انگليسي، روشهاي ارزيابي از آموختههاي دانشآموزان، فضاي آموزشي،محتواي درسي زبان انگليسي، همچنين عدم صلاحيتهاي علمي معلمان و بالأخزهنامناسب بودن اهداف برنامة درسي زبان انگليسي از جمله علل افت در اين درس به شمار ميرند.