چکیده:
به دنبال شیوع ویروس کرونا و تعطیلی مدارس، ضرورت توجه به برنامه درسی پنهان دانش آموزان بیش از پیش احساس می شود. هدف اصلی از انجام پژوهش حاضر، فهم تجربه زیسته معلمان و والدین دانش آموزان دوره اول و دوم ابتدایی از برنامه درسی پنهان و پیامدهای غفلت از نقش این برنامه در پی مجازی شدن تعلیم و تربیت است. روش پژوهش پدیدارشناسی میباشد. داده های لازم از طریق یادداشت های خود زیستنگاری روایت شخصی ۱۲ معلم و مصاحبه کتبی با ۱۰ تن از والدین دانش آموزان جمع آوری شده اند. تحلیل مصاحبه ها با استفاده از الگوی کلایزی انجام شد.پس از استخراج و دسته بندی موضوعی، یافته های پژوهش حاکی از تاثیر سطوح سهگانه برنامه درسی پنهان در دوران کرونا است. در سطح نخست برنامه درسی پنهان با آگاهی از جانب نظام آموزشی و بیاطلاعی فراگیران، در سطح دوم با آگاهی فراگیران و بیاطلاعی نظام آموزشی و درنهایت در سطح سوم با بیاطلاعی نظام آموزشی و فراگیران تاثیراتی را بر وجوه تربیتی دانش آموزان به جا میگذارد. در هر یک از سطوح سهگانه فوق، نقش عوامل دینی و اخلاقی، فرهنگی، اقتصادی، بدنی، زیستمحیطی، روانی و اجتماعی را که تحت تاثیر برنامه درسی پنهان هستند مورد تحلیل و واکاوی قرارگرفته است. با توجه به نتایج پژوهش، لازم است عوامل تاثیرگذار در برنامه درسی پنهان در این سطوح موردتوجه معلمان و متصدیان تعلیم و تربیت قرار گیرد و زیرساختهای منسجم و اثربخش برای بهبود و پیش بینی تاثیرات منفی غفلت از برنامه درسی پنهان موردتوجه جدی قرار گیرد.
خلاصه ماشینی:
هدف اصلی از انجام پژوهش حاضر، فهم تجربه زیسته معلمان و والدین دانشآموزان دوره اول و دوم ابتدایی از برنامه درسی پنهان و پیامدهای غفلت از نقش این برنامه در پی مجازی شدن تعلیم و تربیت است.
-Humanpowe - long time - Character - Corona virus -Gutek - Hidden curriculum - Alsubaie نقش و تأثیر به سزای برنامه درسی پنهان (محیط مدارس) در آموزش دانش آموزان و در قالب آموزشهای مجازی دستخوش تحولاتی شد.
بدین ترتیب ضرورت پرداختن به جوانب منفی و مخفی «برنامه درسی پنهان» با توجه به سطوح سهگانه آن در شرایطی که با شیوع ویروس کرونا بر جو حاکم بر مدارس و برنامه درسی پنهان داشته است آشکار میگردد؛ بنابراین پژوهش حاضر با کنار نهادن جنبهی آموزشی که در بسیاری از پژوهشها به آن پرداختهشده با نگرشی جدید در جستوجوی عوامل و پیامدهای این بحران در برنامه درسی پنهان است، برنامهای که علیرغم تأثیرات بسزا جای خالی آن بهمرور درروند تربیت و پرورش دانشآموزان و حتی در آموزش و یادگیری به چشم میخورد.
با شیوع ویروس کرونا و تحت تأثیر قرار دادن مستقیم آموزش و تبدیل آموزش حضوری به آموزش مجازی از طریق شبکههای اجتماعی این بُعد از برنامه درسی پنهان دستخوش تحولاتی شده که میتوان به نمونههای زیر از زبان معلمان مورد مصاحبه اشاره کرد.