خلاصه ماشینی:
همچنین برخلاف کنسولگری اسکندریه، مشخصههای دیگری که یادآور دیگر بناها و کارهای اولیه وایلد است در این طرح بکار رفته بود: نیایشگاه بیزانسی، برج ساعت به سبک دوره صدر مسیحیت با سقف کوتاه هرمی، دروازه ورودی منقوش چندرنگ و پنجرهبندی شکیل – بطوری که گویی بطور دقیق از دفترچه یادداشتهای قاهرهاش کپیهبرداری شده بود – و نردهها و کنگرههای آجری که بازتاب ضعیفی از تزئینات خارجی پرجلوه کلیسای سن مارک بودند.
(116) با آنکه اجزای تزئینات اتاقهای مجلل اقامتگاه اصلی در محل نصب شده بودند، اما کار آنها هنوز ناتمام مانده بود و این موضوع پیرسون را بسیار ناامید کرده بود.
با اینحال پیرسون به کاردار سفارت بریتانیا اطمینان خاطر داد که سبک و اندازه این تزئینات با دقیقترین جزئیاتش توسط اداره اماکن دولتی مشخص و همه مدلها و طرحهای مورد نیاز از آنجا ارسال شده است، بنابراین در تهران کاری برای مأمور ناظر باقی نمانده جز آنکه بر اجرای دقیق آنها نظارت کند، که اکنون کارگران ایرانی دقت و مهارت لازم را برای آن کار دارند.
خود پیرسون همیشه از ناکارآمدی این طرحهای اولیه آگاه بود: «نقشهها و طرحهای موجود برای ساخت و ساز بنا از روی طرح مقدماتی من دو سال پیش توسط یک مهندس اتریشی در ایران تهیه شده که ایراداتی در جزئیات معماری و فنی دارند و به عنوان نقشههای اجرایی بسیار ناقصاند» FO 249/52, Pierson to Hamilton, 15 June 1869.
(FO 249/52, Pierson to Works, 7 July 187 ) اوایل در مکاتبات خود با وایلد، پیرسون بسیار به آن طرح انتقاد کرده بود که کاملاً به سبک بد مدرن ایرانی بوده و با خشت ساخته شده و تورفتگی آجری سفید دارد.