چکیده:
هدف این مقاله مطالعه و بررسی ادبیات موجود در حوزه توسعه منابع انسانی انتقادی می باشد که منجر به ایجاد چارچوبی شامل مفاهیم، نظریات و تئوری های مربوط به این حوزه شود. به این منظور، این پژوهش مبتنی بر روش مرور نظام مند یا سیستماتیک بر روی تحقیقات موجود در این حوزه نگاشته شده است. ابتدا تعداد انبوهی از مقالات با عنوان Human Resource Development (HRD) از پایگاههای اطلاعاتی معتبر نظیر SAGE، Emerald insight، Google Scholar، ScienceDirect انتخاب و سپس از میان آنها مقالات دارای کلید واژه Critical یا perspectives انتخاب و مابقی کنار گذاشته شدند. پس از مطالعه مقالات باقیمانده، ۶ مقاله دارای ادبیات غنی تر جهت بررسی انتخاب شدند. نتایج نشان داد که رویکرد توسعه منابع انسانی انتقادی به این معناست که فعالیت های مربوط به یادگیری و توسعه با آگاهی کافی از روابط قدرت، عواطف و سیاست سازمانی در قالب مفهوم یادگیری انتقادی دنبال شود. همچنین تئوری های مربوط به این رویکرد شامل تئوری های خود و کار، یادگیری در کار و احساسی می باشند. در انتها جهت اجرای توسعه منابع انسانی انتقادی بایستی زمینه های سازمانی، ذینفعان، روش ها و فرآیندها در هر یک از چهار حوزه درگیر در توسعه منابع انسانی انتقادی شامل ایجاد رابطه، یادگیری، تغییر و سازماندهی مورد بررسی قرار گیرد.
خلاصه ماشینی:
طبق اين نظريات ميتوان گفت جهت پيش بيني روابط قدرت ، عواطف و پويايي سياسي در تحليل يادگيري سازماني و فعاليت هاي توسعه ، رويکرد انتقادي به توسعه منابع انساني ، توجه ويژه اي به اهميت متن ، علايق و الگوهاي روابط متقابل بين ذينفعان سازمان دارد (٦).
1. Critical Human Resource Development (CHRD) روش پژوهش مرور سيستماتيک يا نظام مند١ يکي از انواع روش تحقيق کيفي است که براي بررسي پديده ها و شناسايي مقوله ها براساس ادبيات پژوهش مورد استفاده قرار ميگيرد.
ابتدا مقالات با عنوان Human (HRD)Resource Development از پايگاه هاي اطلاعاتي معتبر نظير SAGE،Emerald insight ، Google Scholar،ScienceDirect انتخاب و سپس از ميان آنها مقالات داراي کليد واژه critical يا perspectives انتخاب و مابقي کنار گذاشته شدند.
تئوريهاي يادگيري در کار در حوزه توسعه منابع انساني در حالي که يادگيري يک مهارت خاص ميتواند در بهبود عملکرد بخش معيني از فرآيند توليد موثر باشد، آنچه که بايستي براي فرد مهم باشد اين است که به واسطه آن مهارت ، فهم ها، اهداف و تعهدات گسترده تري برايش فراهم شود.
با توجه به آنچه گفته شد، اليوت و ترنبال در مورد تئوري يادگيري در کار در حوزه توسعه منابع انساني سه رويکرد بيان کرده اند که عبارتند از: ١) رويکرد مبتني بر عملکرد: در اين رويکرد، هدف اصلي از يادگيري از بين بردن نواقص و مشارکت در بهره وري و عملکرد کلي افراد است .
) Workplace Learning: Debating Five Critical Questions of Theory and Practice, New Directions for Adult and Continuing Education, No. 72 (Winter), San Francisco, CA: Jossey-Bass, (1996).