چکیده:
پژوهش حاضر با هدف تدوین الگوی شایستگیهای حرفهای مهندسان برای سازمانهای صنعتی نوین ، انجام شده است. روش پژوهش از نظر هدف کاربردی و از منظر گردآوری دادهها کمی ازنوع توصیفی- تحلیلی بوده است. جامعه آماری پژوهش شامل؛ 1)اعضای هیئتعلمی متخصص، دارای دکتری مهندسی و فعال در حوزه صنعت، 2)مدیران و کارشناسان خبره شاغل در سازمانهای صنعتی با تجربه 5 سال یا بیشتر و و دارای مدرک مهندسی که از 5 دانشگاه و 4 سازمان صنعتی برتر به تعداد 467 نفر که با استفاده از فرمول نمونهگیری کوکران، حجم نمونهای به تعداد 216 نفر به شیوهی نمونهگیری تصادفی طبقه ای انتخاب گردید. جهت شناسایی شایستگیهای حرفه ای مهندسان برای ورود به سازمانهای صنعتی، پیشینه پژوهشهای انجام شده و سایت onet مورد بررسی قرار گرفته، سپس شایستگیهای استخراج و بر مبنای آن به دو دسته کلی ؛ عمومی و تخصصی طبقه بندی شدند. به منظور گردآوری دادهها از پرسشنامه محقق ساخته 42 گویهای استفاده شد که ضریب آلفای کرونباخ برای همه شاخصها زیربنایی ابزار 3/82 به دست آمد. جهت بررسی روایی پرسشنامه نیز از نظر خبرگان مرتبط و هم چنین روایی سازه استفاده شد. نتایج پژوهش نشان داد: 1- شایستگیهای حرفهای مورد نیار شامل؛ شایستگی های عمومی (شایستگی شخصیتی، برنامهریزی، شناختی) و تخصصی (سیستماتیک، کاربردی، اخلاق حرفهای و استراتژیک) می باشد 2- مدل کلی پژوهش با استفاده از تحلیل عاملی تأییدی مورد برازش قرار گرفت. 3- همه نشانگرها به طور معنیداری با عامل زیربنایی خود مرتبطبودند و مدل اندازهگیری طی ارزیابی شاخصهای جزئی مطلوب بود.
خلاصه ماشینی:
نتايج پژوهش نشان داد: ١- شايستگي هاي حرفه اي موردنياز شامل ؛ شايستگي هاي عمومي (شايستگي شخصيتي ، برنامه ريزي ، شناختي ) و تخصصي (سيستماتيک ، کاربردي ، اخلاق حرفه اي و استراتژيک ) مي باشد ٢- مدل کلي پژوهش با استفاده از تحليل عاملي تأييدي از برازش مناسبي برخوردار است و همه نشانگرها به طور معني داري با عامل زيربنايي خود مرتبط و مدل اندازه گيري طي ارزيابي شاخص هاي جزئي مطلوب بود.
در همين راستا 1-American Association for Education and Development 2 - International Society of Performance Improvement 3-Competency based education بررسي ها نشان ميدهد که اين موضوع در رشته هاي مهندسي از اهميت ويژه اي برخوردار است و اگرچه مدل هاي مختلفي نيز طراحي و ارائه شده است (١٩) اما در برخي از سازمان هاي صنعتي به ويژه صنايع عمران و شهرسازي، صنايع و معادن ، مسکن و صنايع ساختماني در سطح ملي و بين المللي به ندرت تحقيقي انجام شده است .
"Gaps between competence and importance of employability skills: evidence from Malaysia", Higher Education Evaluation and Development.
Global competencies for engineering education: A comparative study of industry and academic perspectives.
A. Analysis of curriculum processes for the development of competencies in engineering education.
H. Effects of using Research-Based Learning on the development of academic competencies of graduate students (Doctoral dissertation, Ghent University).
The Effect of Higher Education on The Focal Competencies of Undergraduate Students of Library and Information Science: A Case Study of the Ferdowsi University of Mashhad, National Studies of Library and Information Organization.