چکیده:
پژوهش حاضر با هدف بررسی تاثیر بازاریابی شبکهای بر برند ارتقاء و نگهداشت کالاهای ورزشی خارجی انجام گردید. که از لحاظ هدف، تحقیقی کاربردی است. جامعهی آماری این پژوهش، شامل کلیه استفادهکنندگان کالای ورزشی خارجی در شهر تبریز و ارومیه است. از این رو نمونهها به دلیل محدود بودن جامعه آماری، مشتمل بر 200 نفر و به صورت نمونهگیری در دسترس انتخاب شدند. جهت گردآوری دادهها از دو پرسشنامه استاندارد بازاریابی شبکهای و ارتقاء و نگهداشت برند استفاده و در بین آزمودنیها توزیع گردید و روایی آنها توسط 10 نفر از متخصصان مدیریت بازاریابی مورد تایید قرار گرفت و پایایی کل ابزار توسط آلفای کرونباخ 95/0 گزارش شد. برای تجزیهوتحلیل دادهها از روش آمار توصیفی و برای آزمون فرضیات از روش همبستگی و رگرسیون گامبهگام در محیط نرمافزار 22spss مورد استفاده قرار گرفت. نتایج نشان داد که بین بازاریابی شبکهای و ارتقاء و نگهداشت برند همبستگی مثبت و معناداری وجود دارد. و همچنین بین مولفههای بازاریابی شبکهای از جمله اعتماد، لذت، سهولت استفاده، طرح سودهی ویژه با ارتقاء و نگهداشت برند همبستگی مثبت و معناداری وجود دارد. در مجموع مولفه سهولت استفاده از بازاریابی شبکهای و لذت از بازاریابی شبکهای به مدل پیشبینی تغییرات واریانس ارتقاء و نگهداشت برند وارد شد و این دو مولفه به میزان 38 درصد از تعییرات واریانس ارتقاء و نگهداشت برند را توجیه میکند، در واقع این نتایج بیانگر آن است که به میزان 38 درصد ارتقاء و نگهداشت کالای ورزشی خارجی وابسته به سهولت استفاده و لذت استفاده از بازاریابی شبکهای است.
the present study was conducted to investigate the effect of network marketing on the brand of promotion and maintenance of foreign sports goods. In terms of purpose, research is applied. The statistical population of this study includes all users of foreign sports goods in Tabriz and Urmia. Therefore, due to the limited statistical population, the samples consisted of 200 people and were selected as available sampling. In order to collect the data, two standard marketing questionnaires, network, and brand promotion and maintenance questionnaires were used and distributed among the subjects. Cronbach's alpha was reported to be 0.95. Descriptive statistics were used to analyze and analyze the data, and step-by-step correlation and regression methods were used to test the hypotheses in the 22 spss software environment. The results showed that there was a positive and significant correlation between network marketing and brand promotion and maintenance. Also, there is a positive and significant correlation between network marketing components such as trust, pleasure, ease of use, special profitability plan with brand promotion and maintenance. Overall, the ease of use of network marketing and the enjoyment of network marketing was introduced into the model of predicting changes in brand promotion and retention, and these two components justify 38% of the variations in brand promotion and retention variance. In fact, these results indicate that 38% of the promotion and maintenance of foreign sports goods depends on the ease of use and the pleasure of using network marketing.