چکیده:
پژوهش حاضر با هدف ارائه مدل خودتوسعهای عصب-شناختی رهبران و با تأکید بر رهبران دانشگاهی انجام شده است. در این پژوهش از رویکرد کیفی و روش فراترکیب سندلوسکی و باروسو استفاده شده است. جامعه پژوهش حاضر را کلیه اسناد علمی-فنی یافته شده به تعداد حدود 1700 سند علمی-فنی تشکیل داده که در 4 پایگاه علمی داخلی و 11 پایگاه علمی خارجی مورد جستجو قرار گرفتند. از مجموع این اسناد، پس از گزینش موضوعی و محتوایی، نهایتاً 63 سند علمی-فنی از آنها برگزیده و تحلیل شد. در پژوهش حاضر، از روش کدگذاری برای تحلیل یافتهها استفاده شد. به منظور تأمین اطمینانپذیری از روش ساختیافته برای ثبت، نوشتن و تفسیر یافتهها و برای تأمین باورپذیری پژوهش از روش تثلیث دادهای استفاده شده است. یافتهها حاکی از شناسایی پنج بعد کلیدی بوده است. بعد اول، بستر عصب شناختی، شامل ابعاد تخصصی، فرهنگی، کالبدی و فناورانه است. بعد دوم، راهبردهای عصبی (EEG, SST, PET, FMRI, TMS, OT, CTS, Neuro feedback) است که براساس تکنولوژیهای عصبی به توسعه رهبران کمک میکند. بعد سوم، راهبردهای شناختی (ترسیم نقشه شناختی، کاربست سیستمای شناختی-رفتاری، تحلیل زمان پاسخ، تفکر انتقادی، شبکهسازی مفهومی و گسترش معنایی) است که با به کارگیری روشهای کلاسیک شناختی به تشخیص و توسعه میپردازد. بعد چهارم، شایستگیهای عصبی (خودآگاهی، خودکنترلی، خودیادگیری، خودنظمدهی، خودانگیزشی، خودسازگاری، خودبهبودی و خودتشویقی عصبی) است که انتظار میرود در مغز افراد رشد یابد. نهایتا" بعد پنجم، شایستگیهای شناختی (خودشناسی، خودانتقادی، خودتصمیمگیری، خودآموزی، خودارزیابی، خودادراکی، خودرهبری و خودگفتگویی شناختی) است که در ذهن افراد توسعه مییابد. بدین صورت، با ایجاد یک بستر عصب-شناختی و سپس بهکارگیری راهبردهای عصب-شناختی، شایستگیهای عصب-شناختی در رهبران دانشگاهی توسعه خواهد یافت.
The aim of this study was to provide a neuro-cognitive self-development model of leaders with emphasis on academic leaders. In this research, a qualitative approach and a meta-synthesis method (Sandelowski & Barroso) has been used. The population in this study consists of 1700 scientific-technical documents searched in 4 domestic and 11 foreign scientific databases. Following thematic and content selection from these documents, 63 documents were finally selected and analyzed. In addition, coding method was used to analyze the findings. In order to ensure the dependability of the structured method for recording, writing and interpretation, and to ensure the credibility of the research, the data trinity method has been used. The findings identified five key dimensions. The first dimension is neurological context with specialized, cultural, physical and technological dimensions. The second dimension is neural strategies (EEG, SST, PET, FMRI, TMS, OT, CTS, Neuro feedback) based on neural technologies. The third dimension is the cognitive strategies (cognitive mapping, application of cognitive-behavioral systems, response time analysis, critical thinking, conceptual net-working and semantic expansion) which through using classical cognitive methods, involves in diagnosis and development. The fourth dimension is the neurological competencies (self-awareness, self-control, self-learning, self-regulation, self-motivation, self-adaptation, self-improvement, and neural self-reward) which are expected to grow in the brain. Finally, the fifth dimension is the cognitive competencies (self-knowledge, self-criticism, self-decision making, self-education, self-evaluation, self-perception, self-leadership, and cognitive self-talk) which develop in peoplechr(chr('39')39chr('39'))s mind. Thus, neuro-cognitive competencies will be developed in academic leaders through creating a neuro-cognitive context and then applying neurocognitive strategies, neurocognitive competencies in academic leaders will be developed.
خلاصه ماشینی:
بديهي است که فعاليـت رهبـران دانشـگاهي نيـز از ايـن قاعـده مستثني نيست و ميتوان گفت دانشگاه ميداني شناختي است که در آن تجربيات و باورهاي ذهني رهبران 1 Cognitive science 2 Neuroscience 3 Cognitive self-control 4 Neuro leadership 5 Brain-wise leadership 81 در تفسير و پردازش اطلاعات ، تصميم گيري، توسعه سرمايه انساني و پذيرش نـوآوري مـورد توجـه قـرار ميگيرد (٢٠١٩ ,Lotfi et al).
سـازمان هـا تمرکـز خـود را بيشـتر بـر خودتوسعه اي رهبـران متمرکـز نمـوده انـد (P١٥٩ ,٢٠١٠ ,Boyce, Zaccaro and Wisecarver) کـه رهبري دانشگاهي با چالش هاي بيشتري نسبت به رهبران ساير سازمان ها از جمله سـازمان هـاي تجـاري مواجـه هســتند (P١٨٨ ,٢٠١١ ,Siddique, Aslam, Khan and Fatima).
1 Self-development 2 Self-autonomy 3 Self-leadership 82 علوم اعصاب ، يکي از جوان ترين قلمروهاي معرفتي است اخيرا مورد توجه صاحبنظران قـرار گرفتـه و به مطالعه ساختار و کارکرد سيستم عصبي انسان در سطح سلولي و سيسـتمي مـيپـردازد ( ,Sylwester ٢٠٠٨) و علوم شناختي را به صورت مطالعه علمي شناخت تعريف ميکننـد کـه در آن ، شـناخت ، مجمـوع حالت ها و فرايندهاي رواني مانند تفکر، استدلال ، توليد زبان ، آموزش ، آگاهي، احساسات ، حواس پنجگانه و مانند آن تلقي ميشود به طور کلي، علوم شناختي به اين قبيل سؤالات پاسخ مـيدهـد کـه ذهـن انسـان چگونه کار ميکند يا مغـز چگونـه هوشـمندي را بـه وجـود مـيآورد ( Dehbani, Yazdani, Alipour .