چکیده:
در پژوهش حاضر به بررسی تاثیر ادراک اخلاق تجاری و مسیولیت اجتماعی شرکت بر نگرش به برند انجمن ارگانیک ایران پرداخته شد. پژوهش حاضر از نظر هدف از نوع تحقیقات کاربردی و از جهت بررسی روابط بین متغیرها در میان تحقیقات توصیفی- پیمایشی و از نوع همبستگی است. جامعه آماری پژوهش حاضر مشتریان انجمن ارگانیک ایران شهر تهران بودند که با توجه به تعداد اعضای جامعه با استفاده از جدول کرجسی و مورگان تعداد ۳۸۴ نفر به شیوه نمونه برداری خوشه ای برای توزیع پرسشنامه انتخاب گردیدند. در پژوهش حاضر برای گردآوری داده ها از پرسشنامه استفاده شد که روایی و پایایی آن مورد سنجش واقع گردید. نتایج به دست آمده از آزمون مدل تحقیق نشان داد که ادراک اخلاق تجاری بر پاسخ مشتری به رفتار اخلاق تجاری تاثیر معناداری دارد. همچنین ادراک مسیولیت اجتماعی بر پاسخ مشتری به رفتار اخلاق تجاری و پاسخ مشتری به رفتار مسیولیت اجتماعی تاثیر معناداری دارد. پاسخ مشتری به رفتار اخلاق تجاری و پاسخ مشتری به رفتار مسیولیت اجتماعی نیز بر نگرش به برند انجمن ارگانیک ایران تاثیر معناداری دارد. هر چند تاثیر ادراک اخلاق تجاری بر پاسخ مشتری به رفتار مسیولیت اجتماعی مورد تایید قرار نگرفت.
خلاصه ماشینی:
در روابط مشتری با برند، توجه به ارتباط نگرش برند با ادراک اخلاق تجاری و مسئولیت اجتماعی شرکت مهم است(Kumar & Reinartz, 2018).
مطالعات نشان دادهاند که موفقیت برندها با توجه به ویژگیهای اخلاقی مرتبط هستند(Peloza, White, & Shang, 2013; White, MacDonnell, & Ellard, 2012) مطالعات به طور خاص تاثیر مسئولیت اجتماعی شرکت بر شهرت شرکت و ارزش ویژه برند را مورد بررسی قرار دادهاند(Alhouti, Johnson, & Holloway, 2016).
بنابراین انتظارات مشتریان از این که یک شرکت باید به اصول اخلاق تجاری و مسئولیت اجتماعی شرکت عمل کند، و درک یک رفتار مثبت و یا منفی میتواند بر پاسخ مشتریان و نگرش نسبت به برند تاثیر بگذارد(MacInnis & Folkes, 2017).
2. ادراک اخلاق تجاری بر پاسخ مشتری به رفتار مسئولیت اجتماعی انجمن ارگانیک ایران تاثیر مثبت دارد ؛ با توجه به مقدار t محاسبه شده که 08/0 بدست آمده که از 96/1 کوچکتر است نمیتوان فرضیه فوق را تایید کرد.
3. ادراک مسئولیت اجتماعی بر پاسخ مشتری به رفتار اخلاق تجاری انجمن ارگانیک ایران تاثیر مثبت دارد ؛ با توجه به مقدار t محاسبه شده که20/2 بدست آمده که از 96/1 بزرگتر است میتوان فرضیه فوق را تایید کرد.
6. پاسخ مشتری به رفتار مسئولیت اجتماعی شرکت بر نگرش به برند انجمن ارگانیک ایران تاثیر مثبت دارد؛ با توجه به مقدار t محاسبه شده که 29/5 بدست آمده که از 96/1 بزرگتر است میتوان فرضیه فوق را تایید کرد.
Business ethics, corporate social responsibility, and brand attitudes: An exploratory study.
Sustainability and corporate social responsibility in supply chains: The state of research in supply chain management and business ethics journals.