چکیده:
با پیدایش جنبشهای فمنیستی در سدههای نوزدهم و بیستم، زن و مشکلات او در مرکز توجه نویسندگان و ادیبان جهان قرار گرفت. هرچند بسیاری از ادیبان بهگونهای کلیشهوار و سطحی بهبررسی زن و مسائل او پرداختهاند؛ اما در اندک آثاری از بزرگان این عرصه، شاهد پرداختن دقیق بهمسائل این جنس هستیم. رجاء الصانع نویسندة پرآوازة عربستانی و زویا پیرزاد نویسندة ایرانی از جمله کسانیاند که در این زمینه توانستهاند گوی سبقت را از دیگر بزرگان این میدان بربایند. این دو نویسنده، افزون بر پرداختن بهزنان در آثار خود، بهعنوان شخصیتهایی اصلی و تأثیرگذار، بهطرح مشکلات و مسائل آنان پرداختهاند. پژوهش حاضر برآن است تا با روش توصیفی - تحلیلی، رمان «بنات الریاض» نوشتة رجاءالصانع و رمان «عادت میکنیم» نوشتة زویا پیرزاد را واکاوی و بررسی نماید و نقدی فمنیستی از این دو رمان ارائه دهد. نتایج پژوهش نشان میدهد که گرچه هر دو نویسنده محل زندگی، آداب و رسوم، زبان، فرهنگ و بخشی از تفکراتشان با یکدیگر تفاوتهایی دارد؛ اما هر دو تحت تأثیر مکتب فکری فمنیسم، مباحث و مفاهیم مشترکی را در آثارشان بازتاب دادهاند؛ زنان در هر دو رمان، زنان آزادهایند که در برابر مردان و جامعة سنتی میایستند و از حقوق خویش دفاع میکنند.
Abstract: With the emergence of the feminist movements in 19th and 20th centuries, women and her issues became the focus of attentions of the writers and poets round the world. However, most experts have studied on women and their problems at surface and in a stereotype manner, but in a few works of forerunners in this regard, we witness their close attention to this gender. Rejaosaneh, the famous writer of Saudi Arabia and Zoaya Pirzad Armenian - Iranian writer are those who took over the other writers in the field. In addition to deal with women as principal and effective personalities, the two writers discuss the problems and difficulties women encounter. By means of descriptive-analytical method, this paper is intended to review and analyze the novel "The daughters of Riyath" by Rejaosaneh and the novel "we get used to" by Zoaya Pirzad and render a feminist critic from the two. Results show that despite the fact that both writers have differences regarding dwelling place, custom, language, culture, and a part of their thoughts, but both influenced by feminism school of thought, have reflected common topics and concepts in their works. Women in both novelsare liberty seekers who stand against men and traditional society and defend their own rights.
خلاصه ماشینی:
در همين راستا، اين پژوهش با تکيه بر ديدگاه هاي نقد فمينيستي، دو رمان «بنات الرياض » و «عادت ميکنيم » از اين دو نويسنده را به عنوان نمونه اي از جامعۀ آماري زنان سدة بيستم بررسي و واکاوي کرده است .
آنان همچنين به شيوة نگرش زنان ، احساسات زنانه و نيز محدوديت آن ها در جامعۀ مردسالار توجه نشان داده اند، بنابر اين ، در پي، با تکيه بر فاکتورهايي هم چون مردسالاري و انقياد زنان ، طلاق ، آزادي اجتماعي، يأس و نااميدي و تابوشکني به تحليل رمان - هاي «بنات الرياض » و «عادت ميکنيم » از اين دو نويسنده ميپردازيم .
زويا پيرزاد نيز در رمان «عادت ميکنيم » از فشارهاي روحي و رواني که از طرف جامعۀ سنت گرا بر زنان وارد ميشود، انتقاد ميکند؛ آرزو در اين رمان زن مطلقه اي است که به دليل فشارهاي جامعه و ديدگاه اطرافيان به بيماري عصبي مبتلا شده و براي بهبود وضعيت خود، مدام از داروهاي آرام بخش و آسپيرين استفاده ميکند تا وضعيت روحياش اندکي بهبود يابد.
Encyclopedia of contemporary literary theory (Danesh nameh-ye nazarieh-haye adabi-e moaser, translated by Mehran Mohajer and Mohammad Nabavi).
“The feminine style in Zoya Pirzad`s works: an analysis on the basis of feminist stylistics” (Ravand-e takvin-e sabk-e zananeh dar asar-e zoaya pirzad: tahlili bar paye-ye sabk shenasi-e feministi).
A comprehensive introduction to feminist theories (Daramadi jame bar nazarie-haye feministi, translated by Manizheh Najm Araghi).
Critical theory today (Nazarie-haye naghd-e adabi-e moaser, translated by Maziar Hossein Zadeh and Fatemeh Hosseini).