چکیده:
شوخ طبعی، به منزلۀ مقولهای چندبعدی تلقی گردیده و شامل توانایی در خلق، شناسایی و ارزیابی شوخ طبعی، تا کاربرد شوخ طبعی به عنوان استراتژی مدارا میباشد. شوخ طبعی، بخشی از هر نظام اجتماعی است و پیامدهای آن وابسته به ارزشهای فرهنگی است. هدف مقالۀ حاضر کنکاشی بر اثرات شناختی، اجتماعی و انگیزشی- عاطفی شوخ طبعی در بافت یادگیری با تامل بر ماهیت، نظریهها و پیامدها میباشد، که به شیوۀ توصیفی- تحلیلی با استناد بر مطالعات کتابخانهای نگاشته شده است. در ابتدا به تعریف شوخ طبعی و مفهوم یادگیری پرداخته شده، در ادامه، نظریهها پیرامون شوخ طبعی در یادگیری تبیین شده، و نهایتا پیامدهای شناختی، اجتماعی و انگیزشی- عاطفی شوخ طبعی بر یادگیری مورد مطالعه و بررسی قرار گرفته است.
خلاصه ماشینی:
ELM، اینگونه پیشبینی مینماید که - با توجه به آنکه مطالب شوخ طبعانه سبب ارتقاء توانایی در پردازش میگردد (مثلاً، چنانچه این مقوله در ارتباط با محتوای دوره آموزشی باشد)- این احساسات مثبت محرک دانشآموزان در موشکافی و پردازش پیام شوخی است؛ و بالتبع، یادگیری و یادسپاری بسط و پرورش خواهد یافت.
به منظور آزمون IHPT در تحقیق مقطعی شامل 292 دانشآموز آمریکایی، گودبوی و همکاران (2015) گزارش دادهاند که شوخ طبعی مدرس، دارای رابطۀ مثبت با یادگیری شناختی دانشآموزان، تلاش مضاعف، مشارکت و ارتباطات خارج از محیط کلاس- حتی در شرایط کنترل و بررسی جهت یادگیری دانشآموزان و جهتگیریهای مقطع تحصیلی است.
افزون بر این، شوخ طبعی به نحوی چشمگیر در ارتباط با احساس فراگیر نسبت به دورۀ آموزشی و یادگیری شناختی وی در مطالعۀ 286 دانشجوی آمریکایی نبوده است (مایرز و همکاران، 2014).
قرب و همدلی اینگونه به نظر میرسد که شوخ طبعی متعلق به مجموعۀ وسیعی از رفتارهای معلم است که در ادراک قرب در کلاس درس- که سبب ارتقاء ارزیابی دانشآموزان از مدرسین و دورههای آموزشی و یادگیری ادراک شده میگردد- سهیم میباشند (وانزر و فریمیر، 1999).
Relationship between college teachers’ use of humor in the classroom and students’ evaluations of their teachers.
The role of instructor humor and students’ educational orientations in student learning, extra effort, participation, and out-of-class communication.
College student learning, motivation, and satisfaction as a function of effective instructor communication behaviors.
Humor—International Journal of Humor Research, 27(1), 87–101.
The relationship between student perceptions of instructor humor and students’ reports of learning.