چکیده:
در دنیای متلاطم امروزی، شرکتها به دنبال حسابدارانی هستند که به عنوان برند شناخته شده تا بتوانند اطلاعات سودمندی جهت اخذ تصمیمات اقتصادی در اختیار آنها قرار دهند. هدف از این مقاله، تحلیل تولیدات علمی در زمینه برندسازی شخصی در حوزه حسابداری در بازه زمانی سالهای 2005 تا 2020 میباشد. این مطالعه با پیروی از پارادایم تفسیری و روش مرور نظام مند مبتنی بر عبارات جستجوی تعریف شده، در پایگاه اطلاعاتی web of science بر روی 75 مقاله (با استفاده از نرم افزار VOS viewer که نرم افزاری در حوزه علم سنجی است) انجام شده است. استفاده از تکنیک علم سنجی در حوزه حسابداری و مدیریت اقدامی نوین بوده که پارادایم فکری حاکم بر برندسازی شخصی در تحقیقات بین المللی را برای مدیران صنعت حسابداری مورد تاکید قرار داده و فرصتها و ضعفهای تحقیقاتی در این زمینه را آشکار ساخته است. تحلیل عمیق مقالات نشان داد که بیشترین میزان تحقیقات در آمریکا انجام شده است. همچنین نتایج واکاوی پژوهش ها حکایت از آن دارد که حسابداران برای تبدیل شدن به برند شخصی باید برخی از ویژگی ها از جمله مسئولیت پذیری، تمایز، تواضع، ریسک پذیری، صداقت ودانش تخصصی را در خود تقویت نمایند.
Companies are looking for accounting brands to get useful information supporting their economic decisions in today's turbulent world. The present paper aims to analyze scientific products in the field of personal branding in the field of accounting during 2005 to 2020. Following the interpretive paradigm, the present study had been conducted using a systematic review method and search terms defined in the web of science database on 75 articles, with the help of VOS viewer software (software in the field of Scientometrics). The use of Scientometrics techniques, as a new technique in the field of accounting and management, emphasizes the intellectual paradigm governing personal branding in international research for the accounting industry’s managers and highlights the research opportunities and weaknesses in this field. An in-depth analysis of the articles showed that the most research was in the United States. Research also suggests that accountants in order to become a personal brand need to reinforce certain characteristics, such as responsibility, distinction, humility, risk-taking, honesty, and professional knowledge.