چکیده:
مهدویت یکی از باورهای کلیدی در مذهب شیعه است. باوری که در کنار اعتقاد به امامت امام دوازدهم، افق روشن را برای جامعه شیعه ترسیم میکند. این باور پس از پیروزی انقلاب اسلامی و شکلگیری عصر ارتباطات، گسترهای جهانی پیدا کرده است، تا آنجا که این باور از گستره جامعه شیعه فراتر رفته و تعیینکننده معادلات سیاسی، فرهنگی و اجتماعی گردیده است. گستره این باور از روی زمین به مدار زمین نیز کشیده شده است. امروزه، به جای اختصاص بخشی از برنامههای شبکههای ماهوارهای به موضوع مهدویت، شبکههای ماهوارهای با نام و القاب امام زمان4 شکل گرفتهاند. شبکههایی که با بهرهگیری از این نام مقدس، تلاش دارند تا جهتگیری فکری و دینی خود را به نام امام زمان4، به مخاطبان شیعه و غیرشیعه، القاء کنند. این پژوهش در کنار معرفی و تحلیل شبکههای ماهوارهای و اینترنتی مزین به نام و القاب امام زمان4، تلاش دارد تا کارکرد شبکههای ماهوارهای مزین به نام امام زمان4 را بررسی و نقد کند.
Mahdaviiat is one of the key beliefs in the Shiite religion. A belief that, along with believing in the Imamate of the Twelfth Imam, draws a clear horizon for the Shiite community. This belief has spread worldwide after the victory of the Islamic Revolution and the formation of the age of communication, to the extent that this belief has gone beyond the Shiite community and has determined the political, cultural and social equations. The scope of this belief has also been extended from Earth to Earth orbit. Today, instead of allocating part of the satellite network programs to the subject of Mahdaviiat, satellite networks with the names and titles of Mahdi (pbuh) have been formed. Networks that use this holy name, try to instill their intellectual and religious orientation in the name of Mahdi, to Shiite and non-Shiite audiences. This research, along with the introduction and analysis of satellite and Internet networks decorated with the name and titles of Mahdi (pbuh), tries to review and critique the function of satellite networks decorated with the name of Mahdi (pbuh).