چکیده:
مقاله حاضر، با اتخاذ رویکردی کلی و دربرگیرنده به مفهوم سیاستگذاری آموزش زبانهای خارجی در محیط ایران، بر آن است تا به بررسی میزان و ماهیت هم خوانی یا عدم هم خوانی کتب تازه تالیف زبان انگلیسی در مقطع متوسطه اول (Prospect Series) و متوسطه دوم (Vision Series) با اصول مصرح در برنامه درسی ملی و اسناد مرتبط با آن بپردازد. بدین منظور، متون سیاستگذاری آموزشی (شامل بخش زبانهای خارجی برنامه درسی ملی و توضیحاتی که در مجموعه کتب فوق خطاب به معلم آمده) مورد تحلیل محتوا قرار گرفته اصول آنها استخراج گردید. متعاقب آن، برای اطمینان از وجود یا عدم وجود اصول مستخرج در قالب شکلی و محتوایی کتب و ماهیت آنها، درسهای دو مجموعه ذکر شده آموزش زبان مورد بررسی دقیق قرار گرفتند. نتایج تحقیق مبین این نکته است که، به رغم تلاش مولفان در گنجاندن بسیاری از اصول و فرضیات رویکرد ارتباطی مورد اشاره و تاکید برنامه درسی ملی در کتب، پیاده سازی و به کارگیری آنها سنخیت زیادی با یافتههای تحقیقات آموزش زبان و نظرات متخصصان امر ندارد. مضافاً اینکه اصول مهمی دیگری هم هستند که یا به کل نادیده انگاشته شدهاند و یا توجه مقتضی بدانها صورت نگرفته است.
The present study investigates the extent to which the principles of Communicative Language Teaching (CLT) have been implemented in the newly-developed English textbooks currently taught in Iran’s secondary programs (Prospect and Vision series). To this end, nine principles of CLT delineated in the National Curriculum and reflected in these textbook series form the analytic foundation of this piece of research. Following that, to determine whether these principles have been appropriately and sufficiently implemented in these textbook series, different sections of the two textbooks were meticulously analyzed. The findings revealed that, contrary to the intentions and attempts made by the textbooks authors, the nine CLT principles are only minimally implemented in the newly-developed textbooks. It was also found that some other principles of CLT are totally neglected in these textbooks.
خلاصه ماشینی:
5. 8 1 عليرضا راستي 2 نسيمه نوحي جدسي مقاله حاضر، با اتخاذ رويکردي کلي و دربرگيرنده به مفهوم سياست گذاري آموزش زبان هاي خارجي در محيط ايران ، بر آن است تا به بررسي ميزان و ماهيت هم خواني يا عدم هم خواني کتب تازه تاليف زبان انگليسي در مقطع متوسطه اول (Prospect Series) و متوسطه دوم (Vision Series) با اصول مصرح در برنامه درسي ملي و اسناد مرتبط با آن بپردازد.
بدين منظور، متون سياست گذاري آموزشي (شامل بخش زبان هاي خارجي برنامه درسي ملي و توضيحاتي که در مجموعه کتب فوق خطاب به معلم آمده ) مورد تحليل محتوا قرار گرفته اصول آنها استخراج گرديد.
نتايج تحقيق مبين اين نکته است که ، به رغم تلاش مولفان در گنجاندن بسياري از اصول و فرضيات رويکرد ارتباطي مورد اشاره و تاکيد برنامه درسي ملي در کتب ، پياده سازي و به کارگيري آن ها سنخيت زيادي با يافته هاي تحقيقات آموزش زبان و نظرات متخصصان امر ندارد.
مطالعه حاضر بر آن است تا ميزان هم پوشاني اصول و مفروضات رويکرد ارتباطي در مجموعه کتاب هاي آموزش زبان انگليسي به دانش آموزان متوسطه اول و دوم (به ترتيب تحت عنوان پراسپکت ١ و ويژن ٢ را مورد تجزيه و تحليل قرار دهد.
جهت بررسي اينکه آيا روش بازخورد و تصحيح خطاهاي زبان آموزان منطبق با اصول رويکرد ارتباطي در کتب جديد التاليف تبيين شده است يا خير به کتب راهنماي تدريس اين سري رجوع شد.