چکیده:
زمینه و هدف: مضامین تربیتی و مفاهیم ارزشی، نقش انکارناپذیر و بسزایی در شکل دادن به شخصیت، ذهن و جهانبینی کودک دارد. لیکن یکی از گستردهترین و زیباترین انواع ادبی کودک در ایران بویژه در دورۀ معاصر، جلوۀ ادبیات تعلیمی در آثار کودک است؛ بگونهای که بسیاری از شاعران کودک و نوجوان از میان انواع ادبی، به این نوع ادبی توجه شایانی کردهاند. «اسدالله شعبانی»، «جعفر ابراهیمی» و «افسانه شعباننژاد» از شاعران شاخص و مطرح حوزۀ ادبیات کودک و نوجوان هستند که به نقش و اهمیت این مفاهیم پی برده و از آن بعنوان ابزاری برای پرورش نسلی پویا، توانمند و ژرفاندیش بهره گرفتهاند. هدف پژوهش حاضر، بررسی و بازنمایی عناصر و مولفههای اجتماعی و تربیتی در آثار و اشعار شاعران یادشده است.
روش مطالعه: پژوهش پیش رو، مطالعهای نظری است که به شیوۀ پژوهش کتابخانهای و روش توصیفی ـ تحلیلی انجام شده است.
یافتهها: یافتههای پژوهش نشان میدهد اشعار شاعران موردبررسی، مبتنی بر مضامین و مولفههای اجتماعی و تربیتی همچون همدلی، نوعدوستی، صلحطلبی، روحیۀ تلاشگری و وطندوستی است. و مفاهیم اجتماعی ـ تربیتی ازجمله مفاهیم کاربردی این سه شاعر است. براساس بررسی انجام یافته، مولفۀ «همدلی» با 34./. در اشعار جعفر ابراهیمی، «نوعدوستی» با 33./. در آثار افسانه شعباننژاد، «صلحطلبی» با 35./. و «وطندوستی» با 22./. در اشعار اسدالله شعبانی، و «تلاشگری» با 19./. بطور مشترک در آثار جعفر ابراهیمی و اسدالله شعبانی بسامد بیشتری دارند.
نتیجهگیری: ادبیات تعلیمی نقش مهم و موثری در پرورش کودکان و نهادینه کردن ارزشهای تربیتی، اخلاقی و اجتماعی دارد. این نوع ادبی محور توجه شاعران کودک بوده و بیشتر شاعران معاصر حوزۀ ادبیات کودک و نوجوان درجهت پیشبرد اهداف آموزشی و تربیتی در قالب شعر تلاش کردهاند. لیکن شعر معاصر کودک علاوه بر ارزشهای هنری، ابزاری برای آموزش و تربیت است و آموزههای تعلیمی در اشعار این دوره، در جایگاه بالایی قرار دارد.
BACKGROUND AND OBJECTIVES: Educational themes and value concepts play an undeniable role in shaping a child's personality, mind and worldview. However, one of the most widespread and beautiful types of children's literature in Iran, especially in the contemporary period, is the manifestation of educational literature in children's works. In such a way that many children and adolescent poets have paid much attention to this type of literature. "Assadollah Shabani", "Jafar Ebrahimi" and "Afsaneh Shabannejad" are prominent poets in the field of children's literature. Who have realized the role and importance of these concepts and have used it as a tool to cultivate a dynamic, capable and profound generation. The purpose of this study is to study and represent the social and educational elements and components in the works and poems of the mentioned poets.
METHODOLOGY: The present research is a theoretical study that has been done by library research method and descriptive-analytical method.
FINDINGS: Findings show that the poems of the studied poets are based on social and educational themes and components such as: empathy, altruism, pacifism, hardworking spirit and patriotism. And socio-educational concepts are among the practical concepts of these three poets. According to the study, the component of "empathy" with 34./. In the poems of Jafar Ebrahimi, "Altruism" with 33./. In the works of the legend of Shaban Nejad, "peace-seeking" with 35./., And "patriotism" with 22./. In the poems of Assadollah Shabani, and the component of "effort" with 19./. Jointly in the works of Jafar Ebrahimi and Assadollah Shabani; They have more frequency.
CONCLUSION: Educational literature has an important and effective role in raising children and institutionalizing educational, moral and social values. This type of literature has been the focus of children's poets and most of the contemporary poets in the field of adolescent children's literature have tried to advance the educational goals in the form of poetry. But contemporary children's poetry, in addition to artistic values, is a tool for education and training and educational teachings are in a high position in the poems of this period.
خلاصه ماشینی:
پژوهشي در محتواي اجتماعي و تربيتي در شعر معاصر کودک (با تکيه بر اشعار اسدالله شعباني، جعفر ابراهيمي و افسانه شعبان نژاد) مريم علايي، مريم يوزباشي *، زهره نورايي نيا گروه زبان و ادبيات فارسي، واحد يادگار امام خميني (ره ) شهر ري، دانشگاه آزاد اسلامي، تهران ، ايران .
ليکن يکي از گسترده ترين و زيباترين انواع ادبي کودک در ايران بويژه در دورة معاصر، جلوة ادبيات تعليمي در آثار کودک است ؛ بگونه اي که بسياري از شاعران کودک و نوجوان از ميان انواع ادبي، به اين نوع ادبي توجه شاياني کرده اند.
ليکن شعر معاصر کودک علاوه بر ارزشهاي هنري، ابزاري براي آموزش و تربيت است و آموزه هاي تعليمي در اشعار اين دوره ، در جايگاه بالايي قرار دارد.
شاعران ادبيات کودک کوشيده اند با شيوه هاي خلاقانه و غيرمستقيم ، مفاهيم تعليمي و اخلاقي را به مخاطب خود منتقل کنند و بدليل علاقه و اشتياق کودکان به شعر، استفاده از اين ابزار براي بيان مفاهيم تعليمي از کارايي بيشتري برخوردار است .
Introducing the authors Maryam Alaei: PhD student in Persian language and literature, Imam Khomeini Memorial Branch in Rey, Islamic Azad University, Tehran, Iran.
com) Maryam Youzbashi: Assistant Professor, Department of Persian Language and Literature, Imam Khomeini Memorial Branch, Rey City, Islamic Azad University, Tehran, Iran.
ir: Responsible author) Zohreh Nourainia: Assistant Professor, Department of Persian Language and Literature, Imam Khomeini Memorial Branch, Rey City, Islamic Azad University, Tehran, Iran.