چکیده:
زمینه و هدف: روانشناسی و ادبیات ارتباط تنگاتنگی با یکدیگر دارند. از آنجاکه شخصیتهای یک منظومه غنایی، به نوعی پهنه رویارویی عواطف بشری و آفرینشی است که از درون فرد و بستر اجتماع برخاسته است، در این پژوهش، با نگاهی بر گستره روانشناسی و ادبیات، به آن پرداخته شده است که این امر به فراهم آمدن زمینه مطالعه ادبیات به شیوهای علمی و ژرف، یاری رسانده است. یکی از درونمایههای موجود در منظومههای غنایی، بویژه در فرهنگ ایرانی، احساس شرم است. انعکاس و برآیند این عنصر، منجر به واکنشهای گوناگونی از سوی شخصیتهای منظومه غنایی و تجلی انواع شرم میگردد. در پژوهش حاضر با پرداختن به منظومه ویس و رامین و با بهرهمندی از نقد برونی ادبیات و نگرش روانشناسی، ابعاد شرم و رویکردهای آن بدقت مورد کاوش قرار گرفته است.
روش مطالعه: با استفاده از تحلیل مفهومی بازتاب شرم و نیز انتخاب کلیدواژههایی، به بررسی این ویژگی پرداخته و پس از گردآوری یافتهها، جهت روشنگری بیشتر با استفاده از شیوههای آمار توصیفی، بررسی تحلیلی انجام گرفته است.
یافتهها: ویس و رامین دارای انواع شرم هستند و بازنمایی آن، با حالات و نشانههای گوناگونی همراه است و همچنین توسط انواع سازوکارهای دفاعی سعی در مقابله با آنها دارند که از این دیدگاه نیز مورد بررسی قرار گرفته است.
نتیجهگیری: ویس و رامین، دو مفهوم شرم و بیشرمی را همزمان تجربه میکنند. ویس، شخصیتی همواره شرمگین دارد و حتی عملکردهای بیشرمانه او نیز واکنشی وارونه به شرمی است که در ژرفای جان او رخنه کرده است. او که در ابتدا با عوامل ایجادکننده حس شرم، بشکل سالم مقابله میکند، پس از ناکامی، به شیوهای ناسالم جهت مقابله با شرم خود، اقدام به سرکشی و طغیان میکند. در کنار این شیوه به وسیلههای دفاعی دیگری نیز دست مییازد.
BACKGROUND AND OBJECTIVES: Psychology and literature are closely related. Since the characters of a lyrical system are a kind of confrontation between human and creative emotions that have arisen from within the individual and the context of society, in this study, with a look at the scope of psychology and literature, it has been addressed that this provides the ground The study of literature in a profound scientific way has helped. One of the themes in lyrical poems, especially in Iranian culture, is the feeling of shame. The reflection and result of this element leads to various reactions from the characters of the lyrical system and the manifestation of all kinds of shame. In the present study, the dimensions of shame and its approaches have been carefully explored by dealing with Weiss and Ramin's system and benefiting from external criticism of literature and psychological attitude.
METHODOLOGY: Using the conceptual analysis of shame reflection and also selecting keywords, this feature was investigated and after collecting the findings, for further enlightenment using descriptive statistics, an analytical study was conducted.
FINDINGS: Weiss and Ramin have different types of shame and its representation is associated with various states and symptoms and also try to deal with them by various defense mechanisms, which has also been examined from this perspective.
CONCLUSION: Weiss and Ramin both experience the concepts of shame and shamelessness. Weiss is always a shy character, and even his rude actions are an inverse reaction to the shame that has crept into his soul. He, who at first confronts the factors that create a sense of shame, in a healthy way, after failure, rebels and rebels in an unhealthy way to confront his shame. In addition to this method, he also uses other means of defense.
خلاصه ماشینی:
تحليل سطح فکري منظومه هاي غنايي، بررسي موردي: روانشناسي شرم در ويس و رامين فائزه افتخاري روزبهاني ١، محمدعلي شفايي ١*، معصومه خدادادي مهاباد١، مجتبي انصاري شهيدي ٢ ١- گروه زبان و ادبيات فارسي، واحد پيشوا – ورامين ، دانشگاه آزاد اسلامي، ورامين ، ايران .
يافته ها: ويس و رامين داراي انواع شرم هستند و بازنمايي آن ، با حالات و نشانه هاي گوناگوني همراه است و همچنين توسط انواع سازوکارهاي دفاعي سعي در مقابله با آنها دارند که از اين ديدگاه نيز مورد بررسي قرار گرفته است .
نتيجه گيري اين پژوهش با هدف بازنمايي مفهوم شرم در شخصيت ويس و رامين ، نگاشته شده است .
يکي ديگر از سرچشمه هاي شرم در ويس ، بيوفايي رامين و ازدواج او با گل است که بصورت شرم تبديل شده به احساس حقارت بروز ميابد.
Introducing the authors Faezeh Eftekhari Roozbehani: PhD student in Persian Language and Literature, Varamin-Pishva Branch, Islamic Azad University, Varamin, Iran.
com) Mohammad Ali Shafaei: Assistant Professor, Department of Persian Language and Literature, Varamin-Pishva Branch, Islamic Azad University, Varamin, Iran.
com : Responsible author) Masoumeh Khodadadi Mahabad: Assistant Professor, Department of Persian Language and Literature, Varamin-Pishva Branch, Islamic Azad University, Varamin, Iran.
com) Mojtaba Ansari Shahidi: Assistant Professor, Department of Psychology, Najafabad Branch, Islamic Azad University, Najafabad, Iran.