چکیده:
با توسعهی دیزاین در عصر حاضر، برنامهریزی و مدیریت فرایند آن به منظور بهرهبرداری از خدمات و محصولات دیزاین از اهمیتی افزاینده برخوردار شده است. مقاله حاضر با هدف بازشناسی ویژگیهای متون دیزاین بر اساس الگوی نقد کتاب به بررسی و نقد کتابی در زمینه تدوین و برنامهریزی دیزاین میپردازد. کتاب دیزاینبریف مجموعهای از چکیده بحثها و سخنرانیها و سمینارهای مدیر و مشاور راهبردهای دیزاین در عرصه بینالمللی است که در برخی موارد با گزیده مقالاتی از دیگر نویسندگان همراه شده است. محتوای کتاب در دو بخش کلی دیزاینبریف و مدیریت دیزاین نگاشته شده است. از جمله نکات مهم در این بررسی توصیفی تحلیلی توجه به ویژگیهای شکلی و فنی کتاب است. نتایج این بررسی نشان میدهد ترکیب رنگی جلد، حروفچینی و صفحهآرایی کتاب با در نظر گرفتن سواد بصری مخاطبان آن نیازمند تجدید نظر و ویرایش است و عدم استفاده از ابزارهای بصریسازی و تصویر از جذابیت و کارکرد مناسب کتاب میکاهد. همچنین یافتههای تحقیق در بررسی متن گویای این است که محتوای کتاب فاقد رویکردی تحلیلی و استدلالی است و ارتباط موضوعی میان محتوای برخی فصول از انسجام کافی برخوردار نمیباشد، هر چند دربردارنده برخی نکات کلیدی در تدوین دیزاین بریف و مدیریت دیزاین است.
Today the design development and management of its process has become increasingly important. Based on the book review model, this article examines and critiques a book in the field of design development and planning with the aim of recognizing the features of design texts. “The Design Brief book” contains a collection of discussions, lectures and seminars by a well-known director and consultant of design strategies in the field of organizational identity management. The book content is written in two general sections: Design brief and design management. This descriptive-analytical study pays attention to the visual and technical characteristics of the book as well as the meaning of the content text. Considering the visual literacy of book’s audience, the color combination of the cover, lettering, and page layout of the book, needs to be revised and edited. Also, the lack of visualization and image tools leads to poor functioning and less attractiveness of the pages. The findings of the research in the study of the text indicate that the content of the book lacks an analytical approach to the subjects. The thematic relationship between the content of some chapters is not sufficiently coherent, although it does include some key points in the design of cryptographic design and design management.
خلاصه ماشینی:
پژوهشنامۀ انتقادی متون و برنامههای علوم انسانی، پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی ماهنامة علمي (مقالۀ علمي ـ پژوهشي)، سال 21، شمارة 8، آبان 1400، 333 - 354 مديريت استراتژيك دیزاین و توسعۀ ديزاينبريف نقد و بررسي کتاب دیزاینبریف تفهيمنامۀ طراحي مريم كهوند 1 چكيده با توسعۀ دیزاین در عصر حاضر، برنامهریزی و مدیریت فرایند آن بهمنظور بهرهبرداری از خدمات و محصولات ديزاين از اهمیتي فزاینده برخوردار شده است.
همچنین، یافتههای تحقیق در بررسی متن گویای این است که محتوای کتاب فاقد رويكرد تحليلي و استدلالي است و ارتباط موضوعي میان محتواي برخي فصول انسجام کافی ندارد، هرچند دربردارندۀ برخي نكات كليدي در تدوين ديزاينبريف و مديريت ديزاين است.
اگرچه با توسعۀ تفکر دیزاین در دهۀ نخست قرن بیستویکم انتشار کتابهای تخصصی دربارۀ دیزاین از اقبال زیادی برخوردار بوده است، بیشتر آثار تألیفشده به موضوع مدیریت و استراتژیهای دیزاین اختصاص داشته است و با گذشت یک دهه از زمان انتشار این کتاب هنوز کتاب قابلتوجهی با عنوان مشابه آن در حوزۀ کشورهای انگلیسیزبان منتشر نشده است.
2 لحن كلي کتاب اصلی در قالب گفتوگو با مخاطب است و بنابراین حالتي صمیمانه و نیمهرسمی دارد که در ترجمه نیز بهشکلی محسوس موردتوجه قرار گرفته است، اما در برخی جملات مانند صفحۀ 125 استفاده از لحنی غیررسمی در ترجمۀ یک نقلقول یکپارچگی و انسجام لحن متن را مخدوش کرده است: «هرچی تا حالا گفتی درست اما در شرکت ما (یا شرکت کارفرمای ما) با مقولۀ طراحی از موضعی برابر و بهعنوان شریک...