چکیده:
با ظهور پاندمی کووید ۱۹ ،بسیاری از مشاغل دستخوش تحولات بنیادین شدند. تعطیلی و محدودیتهای مختلف، غالب حرفه های اجتماعی را به تعطیلی کشاند. از جمله این مشاغل، تیاتر و هنرهای نمایشی است. به واسطه ی شیوع هرچه بیشتر این بیماری، سالنهای تیاتر تعطیل شده و هنرمندان عرصه ی تیاتر خانه نشین شدند. در این میان، بسیاری از موسسات تیاتری و هنرمندان، به منظور استمرار فعالیتهای خود و همچنین ادامه ی حیات تیاتر، مبادرت به برگزاری جشنواره های مختلف تیاتری تحتعنوان تیاتر آنالین کردند. جشنواره هایی که همچنان فعال بوده و به کار خود ادامه میدهند. آنچه در این میان مغفول مانده، استفاده از عبارت تیاتر آنالین است. این در حالی است که در تمام اینگونه ارایه آثار که کامال موبایل محور هستند، عدم تطابق فرم با محتوا به چشم میخورد. تمام آثار نمایشی در قالب قاب افقی به تصویر کشیده شده و میشوند؛ درحالی که فرمت رایج قاب در تلفن های همراه و تبلتها، عمودی است. بدین ترتیب، نوعی ناهمگونی میان قاب ارایه و محتوای آن به چشم میخورد. این نوشتار تالش دارد تا شیوهی تازهای در تولید و ارایه ی آثار نمایشی موبایلمحور و آنالین ارایه کند. شیوهای که مبتنی بر قاب ۱۶:۹ IGTV بوده و میتواند به حذف حواشی اثر، نظیر کپشنها، نوارهای سیاه، کوچکی تصویر و... منجر شود. طبعا برای دستیابی به این هدف، باید روش های تولید اثر نمایشی نیز تغییر یافته و خود را با قاب جدید و ویژگیهای تلفنهای همراه هوشمند هماهنگ سازند. در همین راستا، پیشنهاداتی که در این مقاله ارایه شدهاند، میتوانند به هنرمندان عرصه ی تیاتر موبایل محور، یاری رسانده و باعث شوند آثار متفاوت و جذابتری در معرض تماشای مخاطبان قرار گیرند. این نوشتار در چهارچوب پژوهش علمی کاربردی تهیه و برای نگارش آن از منابع مکتوب اعم از کتابها، مقالات و وبسایت های معتبر بین المللی استفاده شده است.
With the appearance of Covid-19 pandemic, many jobs have encountered fundamental transformations. Termination and various limitations, has forced a majority of social professions to suspend. Theaters and performing arts are also among these professions. Due to the increasing prevalence of this disease, all theater halls have been shut down and artists have forced to stay in lock down. Meanwhile, many of theatrical institutions and artists, for the purpose of the continuity of their activities as well as the subsistence of theater, intended to hold various theater festivals under the title of “Online Theater”. The kind of festivals that are active and still running. The neglected matter in between, is the usage of “Online Theater” phrase. Whereas the whole kind of this presentation is based on smartphone platforms, there is an imbalance between the form and the content. All performing pieces have been presenting in a horizontal frame and they are still proceeding to be so; However, the commonly used format in smartphones and tablets is a vertical style. Thus, there is an incongruity of the frame presentation and its content. This article attempts to present a new method in production and presentation of online and smartphone-based performances. A method which is based on IGTV 9:16 and capable of removing the nonessential aspects of a piece such as captions, black borders, small size of the image and etc. as a result. Evidently, there is a need for changing the performance production methods to achieve this purpose according to smartphone features. In this regard, there are suggestions in this article to assist the smartphone-based performance artists and motivate them to produce unique and more attractive creations for the audience. This article is prepared, based on scientific applied research and reliable resources including books, articles and international creditable news agencies were used as its writing sources.
خلاصه ماشینی:
طبعا برای دستیابی به این هدف، باید روشهای تولید اثر نمایشی نیز تغییر یافته و خود را با قاب جدید و ویژگیهای تلفنهای همراه هوشمند هماهنگ سازند.
گفت؟ درغیراینصورت و در شرایط کنونی که کووید ۱۹ بسیاری از بنیانهای فرهنگی، هنری و اجتماعی را متحول ساخته، آیا میتوان همچنان از همان سنتهای سابق برای ارائهی تئاتر از مدیوم تصویر استفاده کرد؟ یا باید دست به نوعی بازنگری در تولید تئاتر موبایلمحور زد؟ و آیا به چنین رویکردی همچنان میتوان تئاتر گفت؟ نوشتار حاضر تلاش میکند تا پاسخی برای پرسشهای یاد شده ارائه کرده و در همین راستا شیوهی تازهای از تئاتر آنلاین را معرفی کند.
«امروزه رشد فزایندهی استفاده از شبکههای اجتماعی مانند اینستاگرام، موجب شده است تا تعداد بسیار زیادی از هنرمندان و صنعتکاران در عرصهی هنر، آثار خود را در این فضا منتشر کنند و مسلما این کار بازخوردها و اثرات مختلفی را بر فضای هنر و رابطهی هنرمند، مخاطب و جامعه خواهد داشت و جامعه علاوه بر تغییر فرهنگی، تغییر نگاه و توقع بصری را نیز تجربه خواهد کرد» (حسنپور، ١٣٩٧: ٣٣).
پیش از تشریح ویژگیهای لازم برای یک IGTV Drama موفق باید متذکر شد، به این دلیل به آن IGTV Theatre اطلاق نمیکنیم که واژههای تئاتر و تئاترون به مکانهای مشخص دلالت میکنند؛ درحالیکه این شیوه از اجرا و ارائه میتواند در هر مکان، در هر زمان و حتی با مخاطب در حال حرکت به کار خود ادامه دهد.
در همین راستا، بهترین واژهای که میتوان برای آن انتخاب کرد، IGTV Drama است که هم نام ابزار ارائه را در خود دارد و هم به یک رویداد نمایشی اشاره میکند.