چکیده:
هدف این پژوهش بررسی رابطه سرمایه روانشناختی با کیفیت زندگی کاری و نقش میانجیگری
رضایت شغلی در کارکنان دانشگاه فرهنگیان خواجه نصیر کرمان بود. روش پژوهش کاربردی وبه
روش توصیفی و ازنوع همبستگی است. جامعه آماری این تحقیق شامل کلیه کارکنان دانشگاه
فرهنگیان خواجه نصیر کرمان به تعداد 350 نفر بود که 330 نفر به عنوان نمونه به روش نمونه
گیری در دسترس انتخاب گردیدند. برای جمع آوری داده ها از پرسشنامه سرمایه روانشناختی لوتانز
(2007)، پرسشنامه کیفیت زندگی کاری والتون( 1973 ) و پرسشنامه توصیف کننده شغل ( JDI )
استفاده شد. برای تجزیه تحلیل دادهها از معادلات ساختاری با نرمافزارهای SPSS ویراست 70 و
AMOS ویراست 22 استفادهشده است. نتایج نشان دهنده حاصل از تحلیل مدلسازی ساختاری بیان
داشت بین سرمایه روانشناختی با کیفیت زندگی کاری با در نظر گرفتن نقش میانجی گری رضایت
شغلی اساتید و کارکنان دانشگاه فرهنگیان خواجه نصیر کرمان رابطه معنادار وجود دارد.
خلاصه ماشینی:
نتايج نشان دهنده حاصل از تحليل مدلسازي ساختاري بيان داشت بين سرمايه روانشناختي با کيفيت زندگي کاري با در نظر گرفتن نقش ميانجي گري رضايت شغلي اساتيد و کارکنان دانشگاه فرهنگيان خواجه نصير کرمان رابطه معنادار وجود دارد.
با توجه به اهميت اين موضوع لزوم بررسي رابطه بين سرمايه روانشناختي با کيفيت زندگي کاري با در نظر گرفتن نقش ميانجي گري رضايت شغلي در کارکنان کارکنان آموزش و پرورش شهر بم به عنوان يکي از سازمان هاي آموزش کشور ضروري است .
يافته هاي پژوهش در اين بخش با استفاده از رويکرد مدل سازي معادلات ساختاري به بررسي الگوي پيشنهادي پژوهش و رابطه بين سرمايه روان شناختي با کيفيت زندگي کاري با توجه به نقش ميانجي رضايت شغلي پرداخته شده است که نتايج آن در ادامه آمده است .
جدول ١: :اثرات مستقيم ، غيرمستقيم و کل در مدل تحليل مسير اصلي (رجوع شود به تصویر صفحه) نمودار ١: نتايج معادلات ساختاري براي بررسي الگوي پيشنهادي پژوهش (بار عاملي استانداردشده ) بحث و نتيجه گيري پژوهش حاضر با هدف بررسي رابطه بين سرمايه روانشناختي با کيفيت زندگي کاري با در نظر گرفتن نقش ميانجي گري رضايت شغلي در اساتيد و کارکنان دانشگاه فرهنگيان خواجه نصير کرمان انجام شد.
[21] Chandrani Sen, Himangini R Hooja,(2015), Psychological Capital and Work-life Balance: A Study on Police Officers, International Journal of Management and Social Sciences Research (IJMSSR) ISSN: 2319-4421 Volume 4, No. 7, July 2015.