چکیده:
زمینه و هدف: یکی از عوامل بیرونی تأثیرگذار بر افت تحصیلی، استفاده افراطی از ابزارهای دیجیتالی است. در این میان استفاده از اینترنت شایعترین مشغولیت در دانشآموزان محسوب می شود. هدف از پژوهش حاضر، تعیین اثربخشی حساسیت زدایی منظم و خودتنظیمی بر وابستگی دانش آموزان به اینترنت بود.
روش: پژوهش حاضر از نوع نیمه آزمایشی با طرح پیش آزمون- پس آزمون با گروه گواه بود. با نمونه گیری هدفمند، 45 دانشآموز در سال تحصیلی 98- 1397 از شهرستان رشت با بیشترین نمرات در پرسشنامه اعتیاد به اینترنت کیمبرلی یانگ (1995) انتخاب و به طور تصادفی در دو گروه آزمایش و یک گروه گواه جایدهی شدند. پس از 12 جلسه مداخله حساسیت زدایی منظم و خودتنظیمی، مجدداً پرسشنامه اعتیاد به اینترنت اجرا شد. داده های آماری با استفاده از تحلیل کوواریانس تک متغیره و ویرایش 21 نرمافزار آماری SPSS تحلیل شدند.
یافته ها: نتایج نشان داد آموزش حساسیت زدایی منظم و خودتنظیمی بر وابستگی دانش آموزان به اینترنت مؤثر بوده است. همچنین خودتنظیمی بیشتر از حساسیت زدایی منظم بر وابستگی به اینترنت دانش آموزان اثر داشته است (0/001>P).
نتیجه گیری: حساسیت زدایی منظم با تغییرات رفتاری، و خودتنظیمی با ایجاد تغییرات شناختی، موجبات کاهش وابستگی به اینترنت را فراهم می آورد؛ بنابراین می توان از آموزش حساسیت زدایی منظم و خودتنظیمی در کاهش وابستگی به اینترنت دانش آموزان بهره برد.
Background and Purpose: The extreme use of digital tools is one of the most influential factors in academic achievement. Meanwhile, using the Internet is the most common occupation among students. The present study aimed to determine the effectiveness of systematic desensitization and self-regulation on the students' dependence on the Internet.
Method: The present study was a quasi-experimental design with a pretest-posttest design and a control group. Forty-five students with the highest scores in the Kimberly Young (1995) Internet Addiction Questionnaire were selected by convenient sampling from Rasht city over the academic year 2018-2019, and randomly assigned to two experimental groups and a control group. After 12 sessions of systematic desensitization and self-regulation interventions, the Internet Addiction Questionnaire was administered again. Statistical data were analyzed using univariate analysis of covariance and SPSS-21 statistical software.
Results: The results showed that regular desensitization and self-regulation training was effective on students' dependence to the Internet (P .
Conclusion: Systematic desensitization with behavioral changes, and self-regulation with cognitive changes, reduce the Internet dependence; therefore, these two educational approaches can be used to reduce students' Internet dependence.