چکیده:
هنر به عنوان یکی از ابزارهای موثر و کارآمد تربیتی میتواند نقش بسیار ممتازی در تعلیم و تربیت
کودکان و نوجوانان کشور ایفا نماید بنابراین، شناسایی استعدادهای مختلف دانش آموزان و پرورش آنها
در مسیر صحیح و مطلوب، مسئولیتی است که مربیان و معلمان با استفاده از هنر میتوانند به خوبی بدان
بپردازند و با ارائۀ برنامه های جذاب هنری، دانش آموزان با علایق و سلیقه های متفاوت را جذب و در
دستیابی آنها به اهداف غایی تعلیم و تربیت کمک موثری کنند. برای ایجاد تفکر خلاق در کودک، باید،
مربی خلاق باشد، تا بتواند از وسایل و ابزار به درستی استفاده نماید. میتوان با داشتن کمترین ابزار،
بیشترین بهره آموزشی را برد. یکی از این ابزارها و وسایل که میتواند راه رسیدن به ایجاد خلاقیت را در
کودکان بهبود بخشد، هنر سفالگری است. از آنجا که گل از مواد موجود در طبیعت میباشد و خلاقیت
هم به صورت فطری در همه انسانها وجود دارد پس لازمه آن ایجاد بستری مناسب جهت شکوفایی هر چه
بیشتر خلاقیت دانش آموز است
خلاصه ماشینی:
کارشناس حرفه و فن ، دانشگاه فرهنگيان شيراز، ايران چکيده هنر به عنوان يکي از ابزارهاي مؤثر و کارآمد تربيتي ميتواند نقش بسيار ممتازي در تعليم و تربيت کودکان و نوجوانان کشور ايفا نمايد بنابراين ، شناسايي استعدادهاي مختلف دانش آموزان و پرورش آنها در مسير صحيح و مطلوب ، مسئوليتي است که مربيان و معلمان با استفاده از هنر ميتوانند به خوبي بدان بپردازند و با ارائۀ برنامه هاي جذاب هنري، دانش آموزان با علايق و سليقه هاي متفاوت را جذب و در دستيابي آنها به اهداف غايي تعليم و تربيت کمک مؤثري کنند.
در صورتي که آفرينش و خلاقيت هنري، چنان که برمبناي وجه تعليمي باشد ارتباط آن را با خالق بيان ميکند و عملي مثال گونه پديد ميآورد، ولي اگر تخيل ابداعي به عنوان توانايي فکر انسان در راستاي خلاقيت هنري و در رابطه با وجه تعليمي بيان گردد، قابليتي را ايجاد ميکند که صرفا به شناخت هر چه بيشتر جهان هستي ميانجامد (تسليمي، ١٣٥٨) نقش هنر در دوره ابتدايي: زندگي بدون هنر بسيار بيروح و کسل کننده است .
خاستگاه هنر هر چه باشد، درباره اين مطلب ميان انديشمندان مختلف اتفاق نظر وجود دارد که «هنر از قديمي ترين و موثرترين پديده هاي زندگي فردي و اجتماعي انسان است »، تا جايي که هيچ وسيله يا روش زندگي را نميتوان پيدا کرد که هنر به نوعي در آن نفوذ نکرده باشد.
آنچه مسلم است اين که معلم هوشيار و آگاه با برنامه ريزي در ايفاي نقش اثر گذار خويش ، ميتواند هم خود به آموزش خلاق بپردازد و هم زمينه هاي ايجاد خلاقيت را براي دانش آموزان فراهم کند.