چکیده:
مهارت های تفکرانتقادی، خودآگاهی، همدلی، تصمیم گیری و ارتباطی نقش مهمی در زندگی کودکان و نوجوانان دارند. نویسندگان کودک و نوجوان از طریق دنیای داستان و رمان می توانند این مهارت ها را در کودکان تقویت کنند. کودکان و نوجوانان برای ورود به اجتماع و زندگی به آموختن برخی از مهارت ها نیاز ضروری دارند. مهارت هایی که کودکان را برای رویارویی با چالش ها و مشکلات زندگی آماده می کند. هدف این پژوهش بررسی و تحلیل مهارت های خودآگاهی، تصمیم گیری، همدلی و تفکر انتقادی در آثار داستانی فرهاد حسن زاده است. روش پژوهش به صورت توصیفی- تحلیلی و گردآوری اطلاعات به صورت بررسی اسناد کتابخانه ای است. نتایج پژوهش نشان داد که از میان مهارت های مورد بررسی، مهارت همدلی و خودآگاهی بیشترین کاربرد را در میان دیگر مهارت ها داشته اند. از میان مولفه های مهارت خودآگاهی، مولفه شناخت نقاط ضعف و قوت و از میان مولفه های مهارت همدلی، مولفه های احترام به دیگران و دوستیابی بیشترین کاربرد را داشته اند. نکتۀ دیگر اینکه به مولفه هایی چون تحمل افراد و توجه به ارزش های خود، تفکر انتقادی و شناخت حقوق و مسئولیت کمتر توجه شده است.
The thinking skills of self-awareness, empathy, decision-making and communication play an important role in the lives of children and adolescents. Child and adolescent writers can enhance these skills in children through the world of fiction and novels. Kids need to learn some skills to enter the community and life. Skills that prepare children to face life's challenges and problems. The purpose of this study was to investigate and analyze the skills of self-awareness, decision-making, empathy and critical thinking in fiction works by Farhad Hassanzadeh. The research method is qualitative and quantitative analysis of the content of the works. The results of this study showed that among the skills studied, empathy and self-awareness skills had the most application among other skills. Among the components of self-awareness skills, the component of recognizing weaknesses and strengths and among the components of empathy skill, components of respect for others and friendliness have the most application. Another point is the lack of attention to components such as tolerance of individuals and attention to their values, critical thinking, and recognition of rights and responsibilities.
خلاصه ماشینی:
نکتۀديگراينکه به مولفه هاييچون تحمل افرادوتوجه بـه ارزش هـاي خود،تفکرانتقاديوشناخت حقوق ومسئوليت کمترتوجه شده است .
بـا توجه به گسترش فناوريهايجديد،زندگيانسان امروزدچارتغييروتحولات زياديشده وبه دنبال آن مسايل ومشکلات متعدديبه وجودآورده است که مقابله بـاايـن مشـکلات نيازمندکسب مهارت هايفرديواجتماعياست .
هدف پژوهش حاضربررسيمهـارت هـايهمـدلي،خودآگـاهي،تصـميم گيـري،تفکـر انتقاديوارتباطيدرداستان هايفرهادحسن زاده وپاسخ به اين پرسـش هاسـت کـه کـدام مهارت کاربردبيشتريدرآثارنويسنده داشته است ؟وکاربردکدام مهارت هانقش مهميدر زندگيکودکايفاميکند؟ پيشينۀ تحقيق درباره مهارت هايخودآگاهي،تصميم گيري،همدلي،تفکرانتقاديومهارت ارتباطيدر داستان هايفرهادحسن زاده پژوهشيمستقل صورت نگرفته ،امـابـه پـژوهش هـاييدربـارة مهارت هايزندگيوبررسيآن دربرخيازآثارديگران اشاره ميشود: صدريزاده ،(١٣٩٠)به بررسيآموزش مهارت هايزندگيدرداسـتان کـودکپرداختـه است .
ک:کلينکه ،١٣٨٤:٥٦) داستان و مهارت هاي زندگي يکيازراه هايمهم ومناسب برايآموزش مهارت هايزندگيبه کودکان ونوجوانان ، ژانرداستان ورمان است .
آنچه اهميت ايـن پـژوهش راضـروريمـيسـازدايـن اسـت کـه انتقـال وآمـوزش مهارت هايزندگيازطريق داستان ميتواندبرايکودکان جـذاب وقابـل فهـم تـرباشـدو اينکه مهارت هايزندگيبه چه ميزان وبسامديدرآثارنويسنده استفاده شده است ،اهميت کاربرداين مهارت هادرداستان هايکودکان ونوجوانان چيست ؟وبه چه مهارت هاييبايـد توجه بيشترينشان داد؟ بحث دراين بخش بـه تعريـف وبررسـيمقـولات اصـليپـژوهش ازجملـه :مهـارت هـاي خودآگاهي،همدلي،تصميم گيريوتفکرانتقاديدرداستان هايحسن زاده پرداخته ميشود.
». (حسن زاده ،١٣٨٩:٢٧)شخصيت هستيبـه خـوبينيازهـا، خواسته هاواحساسات خودراميشناسدوبابروزدادن آنهابه مخاطب يادميدهدکـه بـه آنچه ميخواهدميتواندبرسدبه شرطيکه نسبت به نيازهاوخواسته هـايش آگـاهيداشـته باشد.
درداستان «بياآوازبخوانيم »حسن زاده مهارت خودآگاهيرابه صورت غيرمستقيم ودر قالب کشمکش دوپرنده به مخاطب آموزش ميدهد.
». (حسن زاده ،١٣٨٢:١٧)لنگه کفش بادقت به حرف هـاي موش گوش ميدهدوضمن درکاحسـاس او،نسـبت بـه شـرايط ووضـعيت اوواکـنش عاطفينشان ميدهد.