چکیده:
هدف: پژوهش حاضر به ارزشیابی سوالات شیمی کنکور سراسری گروه علوم تجربی در سال 1396 با استفاده از نظریه سوال-پاسخ میپردازذ. روش پژوهش: پژوهش کاربردی، توصیفی- پیمایشی است. جامعه آماری کلیه داوطلبان کنکور سراسری گروه علوم تجربی در سال 1396 و نمونه آماری 5۰۰۰ پاسخنامه از میان پاسخنامههای داوطلبان شرکت کننده در این سال است و محاسبات با نرم افزارهایNOHARM، IRTPROو EXCEL انجام شده است. یافتهها: براساس نظریه کلاسیک و سوال پاسخ، پارامترهای تک تک سوالات محاسبه شد. نتایج نشان داد 7 سوال هم با مدل یک پارامتری و هم دو پارامتری و 21 سوال با مدل سه پارارمتری برازش مناسبی نشان میدهند و 13 سوال نیز با هیچکدام از مدلهای نظریه سوال-پاسخ برازش نشان نمیدهند. تحلیل سوالات با مدل سه پارامتری نشان داد که 26 سوال از نظر ضریب تشخیص قوی (a>1. 3)، 6 سوال متوسط و 3 سوال ضعیف (a1. 2) و 24 سوال مناسب (-1. 2<b<1. 2) بودند. سوال c≥0. 2 بود که بیانگر حدس پذیری بالای سوالات شیمی آزمون است. نتیجهگیری: این آزمون 35 سوالی، دارای ضریب دشواری 3/0 و عامل حدس حدود 2/0 است و برای سطوح توانایی در گستره توانایی 5/0- تا 2 بیشترین آگاهی و کمترین خطا را دارد با توجه به فراوانی داوطلبان در این محدوده از توانایی، به نظر میرسد این آزمون توانایی لازم برای تشخیص داوطلبان مختلف و انتخاب عادلانه آنها برای دانشگاهها را داشته باشد. آلفای کرونباخ آزمون 934/0 و نشان دهنده پایایی عالی آزمون میباشد.
Objective: The aim of this study is to evaluate the chemistry questions of university entrance exam (concur) in 2017 by using item-response theory.Methods: This is an applied, descriptive research. 5,000 answer sheets of participants in Empirical Science group, were selected randomly as sample. All parameters were calculated with NOHARM and IRTPRO and EXCEL softwares.Results: First the initial assumptions of IRT theory (unidimensionality and local Independence) were investigated. The parameters of each questions such as difficulty and discrimination coefficient, were calculated based on the classic and the item response theories. The results showed that 7 questions show a good fit with one and two parameter models and 21 questions are also compatible with three-parameter model and 13 questions don’t fit with any IRT models. The analysis with 3-PL-IRT showed the discrimination coefficient of 26 questions are strong (a> 1.3), 6 are moderate and 3 are weak (a 1.2) and 24 questions were appropriate (-1.2 Conclusion: The results showed that 3-PL IRT model has a better fit with the test. All questions are efficient in terms of discrimination coefficient and have a high level of difficulty and also guessing parameter is high in this test. The test’s questions have the highest Information and the least error for a high level of ability (range -1 to 2).
خلاصه ماشینی:
آشکارا مدل هاي مختلف نظريه سوال پاسخ از نظر دقت با يکديگر برابر نيستند به عنوان مثال احمدي آذر با استفاده از مدلهاي نظريه سوال پاسخ به بررسي خصوصيات روان سنجي آزمون هاي کنکور سراسري رشته رياضي پرداخت و بيان کرد که در تمام آزمون هاي کنکور مدل سه پارامتري برازش بهتري با مجموع داده ها دارد و بررسي ضرايب تشخيص ، دشواري و همچنين توانايي افراد، نشان داد که در نظريه سوال پاسخ سوالات بيشتري از نظر دشواري و يا قدرت تشخيص نامناسب هستند که اين نشان از دقت 1 - binet 2 - Thurstone بيشتر اين نظريه نسبت به نظريه کلاسيک دارد (احمدي آذر، ١٣٨٧).
با توجه به اهميت آزمون کنکور سراسري در ارزشيابي و گزينش داوطلبان ورود به دانشگاه در ايران و همچنين توانايي روش سوال -پاسخ ، اين پژوهش به بررسي و تحليل سؤال هاي شيمي در آزمون کنکور سراسري سال ١٣٩٦ رشته علوم تجربي با روش IRTمي پردازد.
مقدار اين شاخص درمدل سه پارامتري٠/٠٦ و از همه کمتراست بنابراين سوالات آزمون شيمي سال ١٣٩٦ با مدل سه پارامتري برازش بهتري دارند نمودارهاي منحني ويژگي سوال در شکل ٣ نيز نشان دهنده اين مورد است .
بررسي تابع آگاهي کل آزمون نشان مي دهد اين آزمون براي داوطلبان کنکوري که توانايي آنها در دامنه ١- تا ٢/٥ قرار دارد مناسب مي باشد که حدود ٨/٥ درصد از داوطلبان کنکور سراسري اين سال در اين ناحيه قرار مي گيرند و درصد پاسخ صحيح آنان به سوالات شيمي در محدوده ٩١/٥-٣٢ در صد بوده است .