چکیده:
مقدمه: مربی گری رویکرد نوین توسعه حرفهای و آموزش میباشد. بخش مهمی از این رویکرد را مهارتهای مربی گری را تشکیل میدهد. در علوم پزشکی به دلیل ماهیت رشتهها و بالینی بودن آموزشها این مهارتها نیاز میباشد. هدف این پژوهش شناسایی و اعتباریابی مؤلفههای مهارت مهم مربی گری در اعضای هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی بود.
روش کار: پژوهش با روش ترکیبی (کمیو کیفی) انجام شد. در بخش کیفی 17 نفر از اعضای هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان با روش شبکه متخصصان انتخاب و مصاحبه شد. در بخش کمی با استفاده از ساخت پرسشنامه به جمع آوری دادههای اقدام گردید. تعداد 157 نفر از اعضای هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان در سال تحصیلی 96-95 بعنوان نمونه بطور تصادفی با استفاده از جدول مورگان اتخاب شدند. برای تجزیهوتحلیل دادههااز نرم افزار PLS استفادهشد.
یافتهها: با تحلیل دادههای کیفی هشت مؤلفه مهارت مربی گری تنظیم گردید و اعتباریابی آنها در بخش کمی انجام پذیرفت که آلفای کرونباخ و پایایی ترکیبی هشت مؤلفه بالای 70/0 بود و معیار روایی همگرا برای هشت مؤلفه بالای 50/0 بود که نشان از همبستگی سازه مهارت مربی گری با مؤلفههای خود است. این مؤلفهها عبارتند از: پرسشو پاسخ، گوش دادن، ارزیابی فرد و موقعیت، بازخورد، همکاری و تعامل، انعطاف پذیری، ثبات عاطفی.
نتیجه گیری: نتایج این پژوهش نشان داد هشت مؤلفه مهم مهارت مربی گری برای اعضای هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان وجود دارد که این مؤلفهها برای مؤثر بودن مربیگری اعضای هیات علمی مورد نیاز میباشند.
Introduction: Coaching can be introduced as a new approach for individual professional development and education. Coaching skills are the important part in the approach. Coaching skills are needed Because of clinical and fields nature in medical sciences. Therefore, the study aim was identify and validate of coaching skill components among Faculty members of Medicine Sciences University.
Methods: Research method was mixed method (qualitative and quantitative). For qualitative Part, 17 persons were selected and reviewed among faculty members of Medical Sciences University of Isfahan by Network of Specialists and For quantitative assessment, participants were chosen 157 persons among faculty members at medical sciences university of Isfahan in 2016-2017 randomly. Data were analyzed by using PLS software.
Results: By analyzing the qualitative data, eight components of coaching skills were adjusted and then their validation was done in the quantitative part. The Cronbach's alpha and the combined reliability of the eight components were above 0.70, and the convergent validity criterion was higher than 0.50 for the eight components which indicated the correlation of the construct of coaching skill with its components. These components are: question& answer, listening, individual and position evaluation, feedback, collaboration and interaction, flexibility, emotional stability.
Conclusions: The results showed that there were eight components of coaching skill among faculty members of Medical Sciences University of Isfahan which they need to coach for influencing more in education.