چکیده:
مقدمه: در فضای رقابتی کسب و کار، عملکرد سازمانها به شیوههای نوین برندسازی گره خورده است. از سوی دیگر محققین اذعان دارندکه رعایت اخلاق توسط سازمانها عاملی حیاتی در پنداشت مثبت نسبت به سازمان و عملکرد آن میباشد. پژوهش حاضر با هدف بررسی تأثیر برندسازی اخلاقی بر شاخصهای عملکردی دانشگاه علوم پزشکی کرمان و از منظر اعضای هیات علمی انجام گرفته است.
روش کار: روش پژوهش، توصیفی و از نوع همبستگی است. جامعه تحقیق کلیه اعضای هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی کرمان به تعداد 402 نفر بوده است، که با استفاده از جدول مورگان تعداد 196 نفر به روش نمونه گیری تصادفی طبقهای به عنوان نمونه آماری انتخاب شدند. تجزیه و تحلیل دادهها در دو سطح آمار توصیفی و آمار استنباطی و نیز روش معادلات ساختاری و با استفاده از نرم افزارهای اس پی اس اس و پی آل اس صورت گرفته است.
یافتهها: یافتههای تحقیق حاکی از ارتباط مثبت و معنادار بین برندسازی اخلاقی با شاخصهای عملکردی در دانشگاه علوم پزشکی کرمان است.
نتیجهگیری: تحلیل رگرسیون و معادلات ساختاری نشان داد که برند سازی اخلاقی و مؤلفههای آن بر شاخصهای عملکردی تاثیرگذار است، و تأثیر برندسازی اخلاقی در سطح خدمات و سطح سازمان بر شاخصهای عملکردی تقریباً یکسان است.
Introduction: In the competitive business environment, organizational performance is tied with modern methods of marketing and branding. On the other hand, researchers admit that observance of ethical considerations by organizations is a critical factor in positive perception of the organization and its performance. Accordingly, this study was conducted to evaluate the role of ethical branding on performance indicators of Kerman University of Medical Science and Faculty members.
Methods: The research method is descriptive and correlation. The research population includes faculty members of Kerman University of Medical Sciences is 402.with using Morgan table, 196 people were selected by stratified random sampling method. Data analysis done in two level of descriptive statistics (mean and standard deviation) and inferential statistics (correlation coefficient and regression) and structural equation modeling using SPSS and smart PLS software.
Results: The results showed a significant positive correlation between ethical branding & performance indicators in Kerman university of Medical Sciences.
Conclusions: Also the regression analysis and structural equation modeling showed that ethical branding and its components effect on organizational performance and the impact of ethical branding in the service level and in the corporate level on performance indicators is almost identical.