چکیده:
مقدمه: موفقیت در یادگیری و تحصیل تحت تأثیر محیط یادگیری است. این پژوهش با هدف بررسی روابط بین ادراک از محیط کلاس و معلم - تنظیمی تحصیلی با عملکرد تحصیلی از طریق یادگیری خودتنظیمی در دانش آموزان ششم ابتدایی انجام شد.
روش: طرح این پژوهش از نوع طرحهای همبستگی با رویکرد مدل یابی معادلات ساختاری بود. تحلیلهای آماری با استفاده از نرمافزار AMOS و SPSS مورد بررسی قرار گرفت. جامعه آماری این پژوهش را تمامی دانشآموزان پایه ششم ابتدایی شهر میاندوآب و حجم نمونه 365 دانشآموز در سال تحصیلی 97-96 تشکیل میداد. برای گردآوری اطلاعات از پرسشنامه ادراک از محیط کلاس، معلم- تنظیمی تحصیلی، خودتنظیمی در یادگیری و از معدل نوبت اول برای عملکرد تحصیلی استفاده شد.
یافتهها: تحلیل مدل معادلات ساختاری نشان داد که عملکرد تحصیلی بهطور مستقیم از ادراک از محیط کلاس و معلم - تنظیمی تحصیلی و بهطور غیرمستقیم از طریق میانجیگری یادگیری خودتنظیمی تأثیر میپذیرد. یافتههای پژوهش نشان داد که الگوی پیشنهادی با دادهها برازش مناسبی دارد و شاخصهای برازش مدل در تمامی مسیرهای مدل در دامنه معنیداری قرار گرفتند.
نتیجهگیری: فراهم کردن محیط مناسب آموزشی و بهکارگیری مهارت معلم- تنظیمی تحصیلی برای حمایت از خودتنظیمی یادگیری میتواند به بهبود عملکرد تحصیلی دانش آموزان کمک نماید.
Introduction: Success in learning is influenced by the learning environment. The purpose of this study was to investigate the relationships between perception of classroom environment and academic teacher-regulation with academic performance through self-regulation learning in sixth grade elementary students.
Methods: The design of this research was a correlation model with a structural equation modeling approach. Statistical analysis was performed using AMOS and SPSS software. The statistical population of this study was all students of the sixth elementary school of Miandoab and the sample size of 365 students in the academic year of 2017-18. Students completed questionnaires of perception from the classroom, academic teacher-regulation, self-regulation in learning, and Average grades of the first semester was used for academic performance.
Results: The results of the structural equation modeling model showed that academic performance directly influences the perception of the classroom environment and academic teacher-regulation and indirectly through the mediation of self-regulation learning. The findings of the research showed that the proposed model is fitted with data and fit indexes in a significant range in all the paths of the model.
Conclusions: Providing a suitable educational environment and applying the academic teacher-regulation skills to support self-regulated learning can help improve student academic performance.