چکیده:
مقدمه: امروزه استفاده از راهبردهای مناسب و سازگار با مغز در آموزش علوم بسیار مورد توجه قرار گرفته است. به دلیل انطباق زیاد راهبرد زمینه ای با اصول یادگیری مبتنی بر مغز، پژوهش حاضر تأثیر این راهبرد را در آموزش علوم تجربی مورد بررسی قرار داده است.
روش: روش پژوهش حاضر نیمه آزمایشی است. جامعۀ پژوهش شامل کلیه دانش آموزان پایۀ سوم ابتدایی شهر تبریز میباشد که در سال تحصیلی 1397-1398 مشغول به تحصیل بودند. با استفاده از روش نمونه گیری خوشهای چند مرحلهای 112 دانش آموز(57 نفر گروه آزمایش و 55 نفر گروه شاهد) به عنوان نمونه انتخاب شدند. ابزار اندازه گیری شامل آزمون میزان یادگیری در دو سطح دانشی و سطح درک و فهم و بالاتر می باشد که در مرحله پیشآزمون و پسآزمون اجرا گردید. طرح آموزشی در گروه آزمایش توسط معلمان آموزش دیده در 8 جلسه اجرا گردید. درحالی که، گروه شاهد با رویکرد مرسوم آموزش دیدند. در تحلیل داده ها از آزمون آماری کوواریانس استفاده شده است.
یافته ها: نتایج نشان میدهد که میزان یادگیری در سطح دانشی بین نمونه های مورد مطالعه در گروه آزمایشی قبل (میانگین 45/4) و بعد از مداخله(میانگین 89/5) اختلاف آماری معناداری نداشته است(326/0 = p). در صورتیکه، در سطح درک و فهم و بالاتر میزان یادگیری قبل (35/5) و بعد از مداخله(80/10) تفاوت معنادار می باشد(001/0=p).
نتیجه گیری: به کارگیری راهبرد زمینه ای که با اصول مغز محور سازگاری بیشتری نشان می دهد، می تواند در ارتقاء سطح یادگیری فراگیران در آموزش علوم تجربی مورد استفاده قرار بگیرد.
Introduction: Today, the use of appropriate training strategies that are compatible with the principles of the brain are considered in science education. Because of the greater compatibility of the contextual learning strategy with the principles of the brain based learning, this study examined the impact of this strategy on natural Science education.
Methods: The research method is semi experimental. The statistical population includes all third grade elementary students in Tabriz studying in 1397-1398. Using multi-stage cluster sampling method, 112 students (57 in the experimental group and 55 in the control group) were selected as the sample. The The measuring tool includes a test of learning at two levels of knowledge and the level of understanding and higher levels, which was performed in the pre-test and post-test. The educational plan in the experimental group was implemented by trained teachers in 8 sessions. While, the control group was trained with the conventional approach. Covariance test was used to analyze the data.
Result: The results show that the level of learning at the level of knowledge between the studied samples in the experimental group before (mean 4.45) and after the intervention (mean 5.89) was not statistically significant (p = 0.326). However, at the level of understanding and higher, the amount of learning before (5.35) and after the intervention (10.80) is a significant difference (p = 0.001).
Conclusion: Applying a contextual strategy that is more consistent with brain-based principles can be used as an appropriate approach to improve learning level in natural science education.
Key Word: brain-based education principle, contextual strategies, level of learning, natural science education.