چکیده:
با فرارسیدن عصر فنّاوریهای نوین ارتباطی و گسترش فراگیر آن ـ که به دنبال خود مفاهیم جدیدی چون واقعیت مجازی، فضای سایبری و... را به همراه آورد ـ تغییر و تحولات گستردهای در روابط زوجین ایجاد شد. رسانههای جمعی، با ایجاد تغییرات فرهنگی، دگرگونیهای عمدهای در نگرشهای زوجین به عواطف و احساسات نسبت به یکدیگر در زندگی مشترک رقم زدهاند. هدف پژوهشِ پیش رو بررسی تأثیر گرایش به برنامههای ماهواره و شبکههای اجتماعی مجازی بر منابع احساسی زنان است. چارچوب و مدل نظری پژوهش بر اساس نظریۀ «خویشتن و تجربه در جهان رسانهای» تامپسون تدوین شده است؛ اما، برای افزایش غنای آن از نظریۀ گربنر، کمپر و کالینز نیز استفاده شده است. روش پژوهش علّی ـ تبیینی است و جامعۀ آماری زنان متأهل 20 ـ 55 سالۀ شهر بروجرد است. نمونهگیری به روش طبقهای نامتناسب و حجم نمونه بر اساس فرمول کوکران 400 محاسبه شد. از طریق پرسشنامۀ هدایتشده اطلاعات موردنیاز جمعآوری و به کمک نرمافزار spss پردازش شد. یافتهها نشان میدهد که برنامههای ماهواره، شامل میزان و نوع استفاده، رابطۀ مستقیم و مثبتی با تغییرات منابع احساسی زنان داشتهاند. رگرسیون چندمتغیره نشان داد که درمجموع عوامل مربوط به ماهواره توانستهاند 37 درصد واریانس مربوط به منابع احساسی زنان را تبیین کنند. درمورد شبکههای اجتماعی مجازی، عضویت در شبکه و میزان استفاده، بهجز جذابیت استفاده، نیز رابطۀ مستقیم و مثبتی با منابع احساسی زنان نشان داده است. رگرسیون چندمتغیره توانسته درمجموع 44 درصد واریانس مربوط به منابع احساسی زنان را تبیین کند. بنابراین، یافتههای پژوهش چارچوب نظری را تأیید کردند و نشان میدهند که با آن متناسب هستند.
Age of modern communication technologies and their expansion with its new conceptions such as virtual reality, cyberspace, etc., caused lots of changes in couples' relationships in Iranian families. By cultural changes, mass media made major changes in attitudes of couples towards emotions of each other in their married life. The present research aimed at studying the effects of virtual social networks and the foreign satellite TV channels on emotional sources of women. The framework and the theoretical model of this research is based on Thompson's "self-experience in a mediated world", but in order to enrich the research, theories by Gerbner, Campbell and Collins were also being used. The method of the research is casual (explanatory). The statistical population is 20-55-year-old women of Borujerd city of Iran. The sample includes 400 individuals based on Cochran formula. Disproportionate stratified sampling was used. Through directed questionnaire the required data was gathered and processed by SPSS software. The results show that degree and kind of use of foreign satellite TV channels has direct and positive relation with changes of emotional sources of women. Multivariate regression showed that factors related to foreign satellite TV channels in general could explain 37 percent of variance related to emotional sources of women. Virtual social networks, memberships in the networks, using rate, with the exception of attraction of use have also a direct and positive relation with emotional sources of women. Multivariate regression could explain 44 percent of the variance related to the emotional sources of women. Thus, the results confirmed the theoretical framework and showed being proportional with it....
خلاصه ماشینی:
با توجه به چالش هاي رسانه اي ، تعاملات عاطفي زناشويي و نقش آن در زندگي فردي و اجتماعي زنان که به اجمال تشريح شد، هدف اصلي اين پژوهش شناسايي و تعيين تأثير ماهواره و شبکه هاي اجتماعي مجازي بر منابع احساسي زنان به منظور تأمل بيشتر و تعميق نگاه جامعه شناختي به سياستگذاري اجتماعي رسانه و خانواده است .
با اين پيش زمينه ، اين پژوهش در پي دست يابي به پاسخ پرسش اصلي ذيل است : آيا ميزان گرايش به شبکه هاي اجتماعي مجازي و برنامه هاي ماهواره بر منابع احساسي زنان (زنان متأهل ه٢ ٥٥ سال شهر بروجرد) مؤثر است ؟ پيشينه پژوهش مطالعه جامعه شناختي عواطف و احساسات و عوامل مؤثر اجتماعي بر آن نسبتا ديرتر آغاز شده است .
ضرايب بتا به منظور شناسايي ميزان و جهت تأثير هر متغير مستقل بر متغير وابسته (به تصویر صفحه رجوع شود) با توجه به جدول ١٥، در ستون B به ترتيب مقدار ثابت و ضريب متغير مستقل در معادله رگرسيون ارائه شده اند و اين معادله به صورت ذيل است : Y = a + (bx ) 1 1 (ماهواره ) ٩٨٧/ه + ١٢٧/ه ٢ = انرژي احساسي - آزمون رگرسيون تجربه هاي احساسي مبتني بر قدرت و منزلت تأثير بر حسب شبکه هاي اجتماعي مجازي جدول ۱۶.
بحث و نتيجه گيري در اين پژوهش ، بر اساس رويکرد نظري جامعه شناختي ، تأثيرگذاري استفاده از برنامه هاي ماهواره و شبکه هاي اجتماعي مجازي بر منابع احساسي زنان بررسي شد .