چکیده:
روابط عمومی یکی از مهم ترین عوامل موثر در سرنوشت هر سازمان و از ارکان جدایی ناپذیر آن است.
یکی از مهم ترین و حساس ترین وظایف روابط عمومیها در بعد برون سازمانی، برقراری ارتباطی صحیح
و اندیشه مندانه بر پایه عقل و خرد با رسانه های جمعی است، لذا به منظور انتخاب ابزار روابط عمومی
مناسب بخش تولیدی صنعت ورزش، آرا و نظر٣٠ مدیر بازاریابی شرکت های تولیدکننده محصولات
ورزشی، از راه پاسخگویی به پرسشنامه محقق ساخته بر مبنای مدل AIDA، جمع آوری شد. متخصصان
روایی (صوری، محتوایی) پرسشنامه را تایید کردند و پایایی آنها به خاطر نرخ ناسازگاری پرسشنامهها (که
کمتر از٠/١ بود)، به تایید رسید. برای تحلیل دادهها از روش AHP و نرمافزار (Expert Choic11)
استفاده شد. نتایج نشان داد بر اساس نتایج در سطح چهارم، برگزاری سمینار و کنفرانس، از نظر ایجاد
آگاهی، ایجاد علاقه و تمایل و سوق دادن مشتریان به خرید، بیشترین اهمیت را میان سایر ابزارهای
روابط عمومی به خود اختصاص داد. نتایج در سطح سوم برمبنای مدل AIDA نشان داد ازنظر ایجاد
آگاهی، تبلیغات و روابط عمومی، ازنظر ایجاد علاقه و تمایل، پیشبرد فروش و از نظر سوق دادن
مشتریان به خرید، فروش شخصی اهمیت بیشتری داشتند.
خلاصه ماشینی:
هدف اصلي به عنوان اولويت بندي ابزارهاي روابط عمومي جهت شرکت هاي توليدکننده محصولات ورزشي در نظر گرفته شد و در سطح دوم درخت سلسله مراتب ، ابزارهاي مدل AIDA مورد استفاده قرار گرفت که شامل ؛ ايجاد آگاهي در مخاطبان، ايجاد علاقه و تمايل در مخاطبان و سوق دادن مشتريان به خريد است .
رتبه بندي ابزارهاي روابط عمومي نشان ميدهد که برگزاري سمينار و کنفرانس بر اساس تمام ابعاد مدل آيدا شامل ؛ ايجاد آگاهي در مخاطبان، ايجاد علاقه و تمايل در آنان و سوق دادن مشتريان به خريد رتبه نخست را به دست آورد: نتايج به دست آمده با نتيجه پژوهش هاي ذيل همخواني دارد: پژوهش اسميت (٢٠٠٢) که يکي از اصليترين دلايل برگزاري يک کنفرانس خبري را، اعلام اخبار و آگاهي درباره يک رويداد مهم و پاسخ به امور مهم سازمان ذکر کرد(٣١) و همچنين با پژوهش فورتناتو(٢٠٠٠١٣) که دلايل برگزاري يک کنفرانس خبري را بحث و بررسي يک رويداد خبري مهم و يا موقعيت اضطراري بيان کرد(١٧) و نيز با پژوهش هلتيرز(٢٠٠٠) که اهميت برگزاري کنفرانس خبري را امکان دريافت اطلاعات ذکر کرد(٢٠) و با پژوهش جاکوسکي (٢٠٠١١٤) که بيان کرد، کنفرانس هاي خبري يک امر اجتناب ناپذير براي سازمانهاي مدرن است و اينکه شرايطي را فراهم ميکنند تا سازمان بتواند باعث ايجاد آگاهي در مخاطبان شود و تواناييهاييهاي و مهارتهاي خود را نشان دهند، همخوان است .
Sports PR in message boards on Major League Baseball websites, Public Relations Review, Volume 34, Issue 2 Pages 169-175.