چکیده:
با توجه به اینکه سبک تصمیمگیری مصرف کننده در خرید نقش مهمی در رفتار فرد مصرف کننده دارد. لذا هدف از پژوهش حاضر، اعتبارسنجی پرسشنامة سبک تصمیمگیری خریداران محصولات ورزشی میباشد. روش پژوهش، توصیفی و از نوع پیمایشی است. جامعة آماری پژوهش؛ شامل تمامی مشتریان زن و مرد مراجعه کننده به فروشگاههای ورزشی واقع در منیریه شهر تهران بودند. با توجه به نامعین بودن حجم جامعه، حجم نمونه از طریق فرمول کوکران تعیین گردید (185n=). ابزار گردآوری داده ها پرسشنامة سبک تصمیم گیری خرید محصولات ورزشی ادی و جان (2014) بود که روایی صوری و محتوایی آن بعد از ترجمه و بومیسازی با فرهنگ کشور توسط 11 تن از متخصصین حوزه بازاریابی ورزشی مورد تأیید قرار گرفت و پایایی کل ابزار نیز از طریق ضریب آلفای کرونباخ (α=0/73) به دست آمد. روایی سازه پرسشنامه نیز ازطریق تحلیل عاملی تأییدی مورد تأیید قرار گرفت. نتایج نشان داد که پرسشنامه دارای خواص روان سنجی صحیح می باشد و می تواند برای ارزیابی سبک خرید خریداران در بین نمونه های مختلف استفاده شود. لذا شناسایی عوامل موثر و مهم در سبکهای تصمیمگیری خریداران محصولات ورزشی برای مدیران شرکتها و فروشگاههای ورزشی از جمله ضروریات است که بتوانند برنامهریزی و سرمایهگذاری مناسبی بر این عوامل برای جذب بیشتر مشتری جهت فروش بیشتر محصول داشته باشند.
Since the purchaser style inventory have important role in Consumer
behavior. So the purpose of this study is to validate the questionnaire of
Purchaser Style Inventory for Sport Products. The research method is
descriptive and survey type. the statistical population of the study consisted
of all male and female clients who came to sport stores located in Monirieh.
the sample size was determined by the Cochran Formula (n = 185). The tool
of collecting data was a questionnaire on Purchaser Style Inventory for Sport
Products by Eddie and John (2014). that its formal and content validity was
confirmed by 11 sport marketing experts after translation and localization
with the culture of the country, and the reliability of the whole tool was
obtained through the Cronbach's alpha coefficient (α = 0.73). The validity of
the questionnaire structure was confirmed by confirmatory factor analysis.
research findings showed that the the questionnaire has True psychometric
properties and can be used to assess consumers‘ purchase style across
different samples. identification of effective and important factors in
decision-making styles of sport products buyers is one of the necessities for
managers of companies and sport stores that can plan and invest
appropriately on these factors to attract the most customers to sell the more
products.
خلاصه ماشینی:
ابزار گردآوري داده ها پرسش نامۀ سبک تصميم گيري خريد محصولات ورزشي ادي و جان (٢٠١٤) بود که روايي صوري و محتوايي آن بعد از ترجمه و بوميسازي با فرهنگ کشور توسط ١١ تن از متخصصين حوزه بازاريابي ورزشي مورد تأييد قرار گرفت و پايايي کل ابزار نيز از طريق ضريب آلفاي کرونباخ به دست آمد.
Keywords: Buy, Consumer behavior, Purchaser Style Inventory, Sport products,Validation مقدمه در شرايط امروزي که جهاني شدن موجب شدت رقابت در بازارها و افزايش ريسک معرفي محصولات جديد شده است ، توليدکنندگان بايد آن چيزي را توليد کنند که مشتريان مي خواهند و به گونه اي آن را در معرض ديد مشتري قرار دهند تا به مصرف آن ترغيب شوند.
Walsh, HennigThurau, WayneMitchell, & Wiedmann 2 .
ارتباط بين گويه ها با عامل ها در الگوي اندازه گيري پرسش نامه سبک تصميم گيري خريداران محصولات ورزشي از طريق تحليل عاملي تأييدي مرتبه اول بار مقدار ضريب ميزان رديف گويه ها مؤلفه ها T- 2 نتيجه عاملي(β) تعيين (R) خطا oalue ١ کيفيت بالا و مطلوب محصولات 0/39 11/74 0/50 ٠/٣٠ تأييد براي من خيلي مهم است .
نتايج آزمون تحليل عاملي تأييدي پرسش نامه سبک تصميم گيري خريد محصولات ورزشي نشان داد که تمامي ٣٧ گويه ها (سؤالات ) با مؤلفه ها يا عامل هاي مربوط به خود که شامل ؛ موءلفه کيفيت (٤ سوال )، نام تجاري (٤ سوال )، مد (٥ سوال )، تفريح (٥ سوال )، قيمت (٣ سوال )، واکنشي و بي دقتي (٣ سوال )، سردرگمي و آشفتگي (٤ سوال )، عادت (٣ سوال ) و صحه گذاري (٦ سوال ) بود، ارتباط معناداري دارد و لذا مورد تأييد قرار گرفتند.