چکیده:
هدف: موفقیت یا شکست هر خطمشی در مرحله پیادهسازی رقم میخورد؛ چرا که این مرحله، محل تلاقی خطمشیها با یکایک کنشگران است. از این رو هدف این پژوهش، بررسی چگونگی وضع خطمشیها در عمل است.
روش: این پژوهش با رویکرد کیفی و با استفاده از روش مرور روایتی انجام شده است. برای یافتن منابع مرتبط، کلمات کلیدی «Implementation of educational policy»، «Operating the educational policy» و «policy enactment» از سال 1990 تا 2020 در پایگاههای اطلاعاتی«Taylor & Francis»، «sage»، «Scopus»، «Emerald» و «Science Direct» جستوجو شد. در مرحله نخست،280 منبع جمعآوری شد. پس از مطالعه اولیه و یافتههای گوگل اسکولار مشخص شد که استفن جی بال پراستنادترین فرد در حوزه خطمشی آموزشی است و از سال 2008 تا 2012 در زمینه وضع خطمشی نظریهپردازی کرده است. بنابراین، وضع خطمشی بهعنوان مبنای نظری این پژوهش انتخاب شد. در مرحله دوم، 72 منبع مرتبط با وضع خطمشی انتخاب و بررسی شد. در مرحلۀ سوم، برای بررسی دقیقتر، 9 منبع انتخاب و بقیه حذف شدند.
یافتهها: برای جمعبندی یافتهها از طبقهبندی موضوعی استفاده شد. یافتهها در شش گروه موضوعی خطمشی، وضع خطمشی، تدقیق بافتار، کنشگران خطمشی، تولیدهای گفتمانی و مدلی برای تامل در وضع خطمشی قرار گرفت.
نتیجهگیری: خطمشیها فراتر از آن هستند که بهصورت صفرویک اجرا شوند. آنها از طریق کنشگران مختلف در بافتارهای متفاوت و بهصورت پیچیده وضع میشوند. نظریه وضع خطمشی، بیشتر رویکردی عملگرایانه دارد و میتواند به رهبران آموزشی در وضع و حتی عدم وضع خطمشیها کمک کند.
Objective: The success or failure of a policy is determined by the implementation phase. Because this stage is the intersection of politics with individual actors. Therefore, the purpose of this study is to study how policies are enactment in practice. Methods: This research has been done with a qualitative approach and using the narrative review method. To find related resources from 1990 to 2020 in Taylor & Francis, Sage, Scopus, Emerald and Science Direct databases with keywords Implementation of educational policy, Operating the educational policy "and" policy enactment "was searched. In the first phase, 280 resources were collected. After an initial study and the findings of Google Scholar, it was found that Stephen J. Ball is the most cited person in the field of educational policy; from 2008 to 2012, he theorized about policy enactment. In the second stage, seventy-two sources related to policy enactment were selected and reviewed. In the third step, eleven sources were selected for careful review and the rest were removed. Results: Thematic classification was used to summarize the findings. Findings were divided into six thematic categories: policy, policy enactment, contextual analysis, policy actors, discourse productions, a model for Thinking of policy enactment in educational organizations. Conclusion: This research contributes to the need for greater clarity and knowledge of the legal issues and risks of electronic project administration in the construction industry. Policies that are beyond the zero and one run; rather, they are complexly enacted by different actors in different contexts. Policy enactment theory has a more pragmatic approach and can assist educational leaders in the enactment and even not enactment policies.