چکیده:
زمینه و هدف:امروزه، گسترش پارادایم اقتصاد دانشبنیان،ضرورتِ پرورش ظرفیت یادگیری سازمان را برای دستیابی به عملکرد استراتژیک برتر دوچندان نموده است. بر پایة مطالعات گذشته، به نظر میرسد اگرچه ظرفیت یادگیری سازمانی با عملکرد سازمان پیوند دارد ولی تاثیر آن برعملکرد، مستقیم نیست. ظرفیت یادگیری به دلیل گرایش به کسب، استفاده، اشتراک و در نهایت انتشار دانش، سبب برانگیختن قابلیتهای نوآوری کارکنان میشود. از دیگر سو، ظرفیت یادگیری سازمانی، به دلیل ترغیب و تشویق یادگیری جمعی، یکی از محرکهای اصلی توسعة منابع الکترونیکی انسانی در راستای خودکارسازی و بهبود و تسریعِ ارتباطات، و فرآیندهای عملکردی است. به این ترتیب این پژوهش،مبتنی بر تعریف مسأله و پیشینة بررسی شده، به دنبال بررسی نقش میانجی توسعه منابع الکترونیکی انسانی و توانمندیهای نوآوری کارکنان درتأثیرظرفیت یادگیری سازمانی برعملکرد استراتژیک سازمان است.روش: جامعه آماری پژوهش حاضر را کارکنان وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات ایران تشکیل میدهند که 162 نفر از آنها به روش نمونهگیری تصادفی در دسترس مورد مطالعه قرارگرفته است. ابزارجمعآوری دادهها پرسشنامه بوده و تجزیه وتحلیل دادههای پژوهش از طریق مدلسازی معادلات ساختاری با روش کمترین مربعات جزئی و با نرم افزار «اسمارت پی اِل اِس»انجام شده است.یافته ها:در این پژوهش، اثرهای مستقیم، غیرمستقیم، و کلِ ظرفیت یادگیری بر عملکرد استراتژیک محاسبه شده است. نتایج بدست آمده نشان میدهد در ارتباط بین ظرفیت یادگیری و عملکرد استراتژیک، اثر غیرمستقیم قویتر از اثر مستقیم عمل میکند و این بدان معناست که متغیرهای توسعه منابع الکترونیکی انسانی و توانمندیهای نوآوری کارکنان نقش میانجی در اثر ظرفیت یادگیری بر عملکرد استراتژیک دارند.نتیجه گیری: به منظور بهرهگیری کارآمد از ظرفیت یادگیری سازمانی در جهت ارتقای عملکرد استراتژیک سازمان، مدیران باید به توسعة منابع الکترونیکی انسانی و همچنین ارتقای توانمندیهای نوآوری کارکنان توجه بیشتری کنند. در این راستا، در پژوهش حاضر درحوزة توسعة منابع انسانی الکترونیک و نیز توانمندیهای نوآوری کارکنان برخی از راهکارهای مدیریتی پیشنهاد شده است.
Background & Purpose:Today, the expansion of the knowledge-based economy paradigm has doubled the need to promote the organization's learning capacity to achieve superior strategic performance. Based on previous studies, it seems that although organizational learning capacity is related to organizational performance, its impact on performance is not direct. Learning capacity, due to the tendency to acquire, use, share and ultimately disseminate knowledge, stimulates employees' innovation capabilities. On the other hand, organizational learning capacity, due to the encouragement of collective learning, is one of the main drivers of the development of electronic human resources in order to automate, improve, and accelerate communication and performance processes. Thus, this study, based on the definition of the problem and the literature, seeks to investigate the mediating role of electronic human resource development and employee innovation capabilities in the impact of organizational learning capacity on the strategic performance of the organization.Methodology:The statistical population includes employees of Iran’s Ministry of Communications Information Technology, from which 162 persons have been selected by available random sampling. The data collection instrument is a questionnaire, and data analysis has been done through modeling structural equations using the least squares method (PLS).Findings:In this study, the direct, indirect, and total learning capacity effects on strategic performance have been explored.The results show that in relation between learning capacity and strategic performance, the indirect effect is stronger than the direct effect, which means that the variables of electronic human resource development and employee innovation capabilities mediate the effect of learning capacity on strategic performance.Conclusion:In order to use of the organizational learning capacity effectivelyand improve strategic performance oforganization, managers need to pay attention to the development of electronic human resources as well as improve the innovation capabilities of employees. In this regard, in the present study in the field of electronic human resource development as well as employees’ innovation capabilities, some management solutions have been proposed.