چکیده:
سبک زندگی مخاطب نقش مهمی را در جذب و حفظ مخاطبان رسانۀ خبری ایفا میکند. منظور از سبک زندگی فعالیتهای نظاممندی است که از ذائقۀ فرد ناشی میشوند. هدف از پژوهش پیشِرو شناسایی ذائقۀ خبری مخاطبان ایرانی است. برای این منظور، با پانزده نفر از استادان و کارشناسان رسانه مصاحبه شد. از تحلیل محتوای کیفی دادهها با رویکرد استقرایی، این نتیجه بهدست آمد که ذائقۀ خبری مخاطبان ایرانی در دو مؤلفۀ «عادتی» و «ابزاری» و بهترتیب اهمیت در قالب «اخبار سلبریتی»، «اخبار حریم خصوصی»، «اخبار ورزشی»، «اخبار محلی»، «اخبار سیاسی»، «اخبار رسوایی»، «اخبار سلامت»، «اخبار معیشتی»، «اخبار حوادث» و «اخبار علم و فناوری» قرار میگیرند. باتوجهبه ترتیب اهمیت ذائقههای خبری، بیشتر مخاطبان ایرانی ذائقۀ خبریِ برحسب «عادت» دارند و نگاه «ابزاری» به خبر کمتر دیده میشود.
Audience lifestyle plays an important role in attracting and retaining news media audiences. Lifestyle refers to systematic activities that arise from one's taste. The purpose of this study is to identify the news tastes of Iranian audiences. To this end, 15 professors and media experts were interviewed. Analytical qualitative content analysis of the data showed that the news tastes of Iranian audiences consisted in two components: "habitual" and "instrumental". Given the ordering of news tastes in terms of their importance, audiences ranked "celebrity news", "privacy news", "sports news", " "Local News", "Political News", "Scandal News", "Health News", "Livelihood News", "Accident News" and "Science and Technology News". Due to the importance of news trends, most Iranian audiences have a news trend of "habit", and an "instrumental" view of the news is less common.
خلاصه ماشینی:
از تحلیل محتوای کیفی دادهها با رویکرد استقرایی، این نتیجه بهدست آمد که ذائقۀ خبری مخاطبان ایرانی در دو مؤلفۀ «عادتی» و «ابزاری» و بهترتیب اهمیت در قالب «اخبار سلبریتی»، «اخبار حریم خصوصی»، «اخبار ورزشی»، «اخبار محلی»، «اخبار سیاسی»، «اخبار رسوایی»، «اخبار سلامت»، «اخبار معیشتی»، «اخبار حوادث» و «اخبار علم و فناوری» قرار میگیرند.
اشارههای مککوئیل (1990) نیز نشان میدهد که ذائقۀ رسانهای برآمده از سطح تحصیلات یا طبقۀ اجتماعی نیست، بلکه الگوهای رفتاری خودخواستهاند که میتوان از آنها به سبک زندگی تعبیر ک > پژوهشهای بسیاری دربارۀ تأثیر رسانهها بر سبک زندگی مخاطبان انجام شده است و شاهد ادبیات غنی دراینباره هستیم.
پژوهشهای مشابه این پـژوهشها در ادبیات رسانه کم نیستند، ولی تاکنون پژوهشی دربارۀ نقش و اهمیت سبک زندگی برای جذب و حفظ مخاطبان انجام نشده است.
به عبارت دیگر، هدف این پژوهش بررسی نحوۀ جذب مخاطب برای رسانۀ خبری را با استفاده از نظریۀ سبک زندگی است.
مک کوئیل (1990) بر این باور است که مفهوم سبک زندگی اغلب برای توصیف و طبقهبندی الگوهای مختلف استفاده از رسانهها و بهعنوان بخشی از منظومۀ رفتارها و گرایشهای متفاوت بهکار برده میشود.
شکل2: مدل ذائقههای خبری مخاطبان ایرانی 1-4- مدل ذائقۀ خبری مخاطب ایرانی در کل، دو نوع جهتگیری در استفاده از رسانهها وجود دارد: 1) جهتگیری ابزاری: این نوع جهتگیری به رفتار رسانهای فعال و هدفمند اشاره میکند که به انتخاب و استفاده از محتوای رسانه با هدف خشنودی و رفع نیازهایی مانند کسب اخبار و اطلاعات سیاسی، اجتماعی، فرهنگی اشاره دارد.
نخست، تاجایی که پژوهشگران میدانند، این پژوهش نخستین پژوهشی است که دربارۀ ذائقۀ خبری مخاطب با استفاده از نظریۀ سبک زندگی انجام شده است.