چکیده:
مقدمه: معلمان به واسطۀ ماهیت شغلی خود، با مشکلات عدیده ا ی(پرحجمی کار، افت تحصیلی دانش آموزان، حقوق و مزایای ناکافی،... ) مواجه هستند، که این مشکلات همگی بر سلامت آنها تأثیرگذار بوده و با استمرار این مشکلات آسیب پذیری آنها را بالا برده و نهایتاً ممکن است منجر به بیماری و کاهش امید به زندگی در میان آنان شود.
هدف: هدف پژوهش حاضر، اثربخشی معنادرمانی گروهی بر امید به زندگی دبیران زن دبیرستان های شهرستان میانه در سال تحصیلی 91-1390 بود.
روش:در این پژوهش از روش تحقیق نیمه تجربی طرح پیش آزمون و پس آزمون و پیگیری با گروه کنترل استفاده شده است. برای این منظور پس از نمونه گیری از جامعه آماری 200 نفره دبیران، تعداد 60 نفر از دبیران زن دبیرستانها به شیوه ی در دسترس انتخاب و از این تعداد 30 نفر در گروه آزمایش و 30 نفر در گروه کنترل به صورت تصادفی جایگزین شدند. روش معنادرمانی گروهی طی هشت جلسه هر هفته دو جلسه برای گروه آزمایش اجراشد و به گروه کنترل ، آموزشی داده نشد. همه آزمودنیها قبل از آغاز آموزش و پس از آن، آزمون امید به زندگی میلر را پر کردند. در مرحله بعد جهت سنجش ماندگاری آموزش های داده شده پس از 1 ماه آزمون پیگیری امید به زندگی اجرا گردید . برای تجزیه و تحلیل دادهها از تحلیل واریانس دوطرفه همبسته استفاده شد.
یافته ها: نتایج تحلیل واریانس نشان میدهد که میزان امید به زندگی در مرحله پیشآزمون، پسآزمون و پیگیری تفاوت معنیداری دارد p
نتیجه گیری: نتایج تحقیق نشان می دهد که می توان از روش معنادرمانی گروهی به عنوان روشی مستقل ویا در کنار سایر درمان ها در جهت افزایش امید به زندگی استفاده کرد.
Introduction: teachers through the nature of their job, the problems of the (voluminous work, academic decline, inadequate wages and benefits ...) face these problems all on their health impact and the continuing injury problems raise their socialization and ultimately may lead to disease and reduced life expectancy among people.
Objective: The purpose of this study, the effectiveness of Logo therapy group on hope to life of the high school teachers of the miyaneh province in the years 1390-1391.
Materials and Methods: In this study of the method of this quasi-experimental research pre-test and post-test and follow-up with group control is used. For this purpose after sampling of statistical society that includes 200 members of teachers, high school teachers 60 to Stratified random sampling method selected and the number 30 in the experimental group and 30 in the control group were placed randomly. Logo therapy group of the 8th session, two sessions per week for the experimental group was was performed and the control group received no training. All participants before the start of training and after, the questionnaire of milers hope to life’s testing completed. The next step was to measure survival training after 1 month follow-up test was performed hope to life. SPANOVA was used to analyze the data.
Results: The results Analysis of variance showed that hope to life at pretest, posttest, and follow significant difference (p
Conclusion: The results show that can of the Logo therapy group as an independent method or in conjunction with other therapies in the direction to increase hope to life Used.