چکیده:
مقدمه: پژوهش حاضر با هدف تعیین اثربخشی شناختدرمانی گروهی مبتنیبر ذهنآگاهی بر تنظیم شناختی هیجان بیماران مبتلا به دیابت نوع 2 انجام پذیرفت. این پژوهش، درگروه پژوهشهای نیمهتجربی قرار میگیرد.
روش: طرح تحقیق پژوهش به صورت دو گروهی (گروه آزمایش و کنترل) و شامل سه مرحله پیشآزمون، پسآزمون و پیگیری بود. جامعهی آماری پژوهش شامل کلیهی بیماران زن و مرد 50-30 سالهی شهر تبریز در سال 1394 بود که توسط پزشک متخصص، تشخیص دیابت نوع 2 دریافت کرده بودند. به روش نمونهگیری در دسترس نمونه به تعداد 24 نفر انتخاب و به صورت تصادفی در دو گروه آزمایش و کنترل قرار گرفت. افراد گروه آزمایش مداخلهی درمانی را در 8 جلسه (60 تا 90 دقیقهای) به صورت گروهی دریافت کردند و گروه کنترل، مداخلهای دریافت نکرد. هر دو گروه قبل از شروع مداخلات، پایان جلسات و در پیگیری یکماهه، پرسشنامه تنظیم شناختی هیجان را تکمیل نمودند. دادهها با استفاده از روش تحلیل کوواریانس چند متغیری مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.
یافتهها: نتایج پژوهش نشان داد که تفاوت معنیداری بین دو گروه در استفاده از راهبردهای تنظیم شناختی هیجان در مرحله پسآزمون و پیگیری وجود دارد.
نتیجهگیری: در مدیریت دیابت هرچند مصرف داروها و تغییر سبک زندگی ارکان اصلی درمان قلمداد میشوند ولی تاثیر عوامل روانشناختی بر زندگی افراد مبتلا به بیماریهای مختلف ثابت شده است. بنابراین، شناختدرمانی مبتنیبر ذهنآگاهی باعث افزایش استفاده از راهبردهای سازگار تنظیم شناختی هیجان بهعنوان مسائل روانی – اجتماعی مطرح در این بیماری شد.
Introduction: This study aimed to evaluate the effectiveness of group mindfulness-based cognitive therapy on cognitive emotion regulation in patients with type-2 diabetes.
Method: This study is of quasi-experimental research type. Its research plan was in the form of two-groups (control and experimental groups) and includes three stages: pre-test, post-test and follow-up. The statistical population included all male and female patients aged between 30 and 50 in Tabriz in 2015, who received the diagnosis of type-2 diabetes. Using available sampling method, a sample of 24 patients was selected and randomly assigned to both experimental and control groups. Individuals in the experimental group received group therapeutic intervention in 8 sessions (60 to 90 minutes), and the control group received no intervention. Before the intervention, at the end of the meetings and at the one-month follow-up, both groups completed the cognitive emotion regulation questionnaire (CERQ). The data were analyzed using multivariate analysis of covariance.
Results: The results showed there is a significant difference between the two groups in terms of the use of cognitive emotion regulation strategies at the post-test and follow-up stages.
Discussion: Although the drugs and lifestyle changes are the main pillars of modern treatment in diabetes management but the impact of psychological factors on the lives of people with various diseases has been proven.so the increase in general health and proper management of diabetes occurs when the psychological component is added to the medication. Mindfulness-based cognitive therapy increases the use of adaptive cognitive emotion regulation strategies as psychosocial issues raised in this disease.