چکیده:
مقدمه: پژوهش حاضر نقش پیش بینی کنندگی بینظمی هیجانی، عدم تحمل بلاتکلیفی، اجتناب تجربه گرایانه و افکار تکرار شونده منفی را در کمالگرایی مثبت و منفی، بررسی میکند. روش: در یک طرح پژوهش مقطعی، 412 دانشجوی کارشناسی دانشگاه تهران، علامه طباطبایی و خوارزمی با استفاده از نمونه گیری در دسترس در این پژوهش شرکت کردند. این دانشجویان مقیاس کمالگرایی مثبت و منفی (PANP)، پرسشنامه افکار تکرار شونده منفی (RNTQ)، مقیاس مشکل در تنظیم هیجان (DERS)، مقیاس عدم تحمل بلاتکلیفی (IUS) و پرسشنامه اجتناب تجربه گرایانه (MEAQ) را تکمیل کردند. تجزیه و تحلیل داده ها با روش همبستگی پیرسون و رگرسیون چندگانه انجام شد. یافته ها: تمام متغیرهای پژوهش به غیر از اجتناب تجربه گرایانه به طور معنی داری با کمالگرایی مثبت و منفی ارتباط داشتند. تحلیل رگرسیون چندگانه نشان داد مدل پیش بینی کمالگرایی مثبت به ترتیب شامل بینظمی هیجانی، عدم تحمل بلاتکلیفی و افکار تکرار شونده منفی است و مدل پیش بینی کمالگرایی منفی به ترتیب شامل عدم تحمل بلاتکلیفی، افکار تکرار شونده منفی و بینظمی هیجانی است. این متغیرها به طور کلی قادر به پیش بینی 11/5 درصد از کمالگرایی مثبت، 44/4 درصد از کمالگرایی منفی هستند. نتیجه گیری: کمالگرایی مثبت و منفی دو مدل ساختاری متفاوتی هستند که سازوکارهای شناختی، هیجانی و رفتاری دارند.
Introduction: The present study was conducted to investigate predictive role of emotional dysregulation, intolerance of uncertainty, experiential avoidance and repetitive negative thinking in positive and negative perfectionism. Method: In this study, 412 B.S students of Tehran university, Allameh Tabatabei and Kharazmi university participated as sample. Data collected by filling 4 questionnaires: The positive and negative perfectionism (PANP), repetitive negative thinking questionnaire (RNTQ), disorder in emotion regulation scale (DERS), intolerance of uncertainty scale (IUS) multidimensional experiential avoidance questionnaire (MEAQ). Data was analyzed by structural equations modeling. Findings: All study variables except experiential avoidance coorelated with positive and negative perfectionism. The multiple regression analysis indicated that the predictive model for positive perfectionism respectively consisted of emotional dysregulation, intolerance of uncertainty and repetitive negative thinking. And for negative perfectionism respectively consisted of intolerance of uncertainty, repetitive negative thinking and emotional dysregulation.These variables account for %11/5 of the positive perfectionism variance and %44/4 of negative perfectionism.
Conclusion: Positive and negative perfectionism are two different structural models, with cognitive, models, with cognitive, emotional and behavioral mechanisms.