چکیده:
مقدمه: خلاق بودن یکی از مهمترین تواناییهای انسان است که برای دستیابی به موفقیت اهمیت دارد. ازاینرو سنجش خلاقیت حائز اهمیت میباشد.
هدف: بنابراین، هدف از پژوهش حاضر بررسی ساختار عاملی و خصوصیات روانسنجی مقیاس شناخت خلاق برای مطالعه بر اساس دو نظریههای کلاسیک و سؤال- پاسخ بود.
روش: بدین منظور 300 نفر از دانشجویان دانشگاه سمنان به روش نمونهگیری تصادفی خوشهای انتخاب شدند و به مقیاس شناخت خلاق برای مطالعه و پرسشنامههای فراشناخت و فراشناخت مثبت و فراهیجان پاسخ دادند. تحلیل عاملی اکتشافی و تأییدی، همبستگی سؤال- نمره کل و تحلیل اعتبار برای بررسی ویژگیهای روانسنجی مقیاس اجرا شد. همچنین از مدل پاسخ مدرج سیمجیما برای برازندگی دادهها و تحلیل استفاده شد. تحلیلهای آماری با نرمافزارهای SPSSV22، LISRELV8.80 و Multilog انجام شد.
یافتهها: نتایج تحلیل عاملی نشان داد که مقیاس شناخت خلاق برای مطالعه از یک عامل تشکیلشده و از شاخصهای برازش مناسبی برخوردار است، همچنین شناخت خلاق برای مطالعه با فراشناخت و فراشناخت مثبت و فرا هیجان رابطه مثبت و معنیداری داشت. اعتبار مقیاس شناخت خلاق برای مطالعه، با استفاده از روش ضریب آلفای کرونباخ اعتبار مطلوبی را نشان داد و تحلیل دادههای پاسخ سؤالها با استفاده از مدل سیمجیما برازندگی مناسبی را برای این مقیاس نشان داد.
نتیجهگیری: یافتههای پژوهش بیانگر این است که نسخه فارسی مقیاس شناخت خلاق برای مطالعه در جامعه دانشجویان از خصوصیات روانسنجی قابل قبولی برخوردار است و میتوان از آن به عنوان ابزاری معتبر در پژوهشهای روانشناختی استفاده کرد.
Introduction: Creativity is one of the most important features of human which is essential for achieving the success, so assessment of creativity is vital.
Aim: so the aim of this study was Psychometric properties of the short use of creative cognition scale in studying according to classical and item- response theories.
Methods: For this purpose, 300 students (150 boys and 150 girls) were selected by cluster sampling method &responded to short use of creative cognition for studying, meta-cognition and positive met cognition and meta-emotion Questionnaire. Exploratory and conformity factor analysis, general score-question relation and reliability analysis were used to Psychometric properties scale. For data analyze and propriety Samejima model was used. SPSSV22, LISRELV8.80 and Multilog software’s were used for Data analyze.
Results: factor analysis shows that the scale including of a factor and appropriate propriety indicator. There was positive and significant relation between short use of creative cognition scale for studying with met cognition (0.12) and Meta cognition and meta-emotion (0.322).according to Cronbach's alpha Scale reliability was 0.710. The data related to Item-response had a suitable fitness with the Samijima model and the test awareness function in the range of -3 to +1 was a characteristic continuum.
Conclusion: according to finding it can be concluded that Persian form of creative cognition for studying scale has an acceptable psychometric properties among Iranian student community and it can be used as a valid instrument in psychological research.