چکیده:
مقدمه: در چند دهه اخیر، دیدگاههای مختلفی در میان شناختپژوهان نسبت به چگونگی شکلگیری شناخت در جانوران و به ویژه انسان، شکل گرفته است. شناخت و فرآیندهای شناختی، بسیاری از فرآیندهای ذهنی مانند توجه، شکلگیری دانش و اطلاعات، حافظه، قضاوت و ارزیابی، استدلال و محاسبه، حل مسأله و تصمیمگیری، ادراک و تولید زبان را در بر میگیرند.
هدف: بررسی و مقایسه رویکردهای نوخاسته در مطالعه شناخت.
روش: نقد و بررسی ادبیات.
یافتهها: رویکردهای نوخاسته به شناخت از قبیل مفاهیم شناخت جسمآگین و درونمند، شناخت پایهمند، شناخت امتدادی، شناخت کنشمند، و شناخت موقعیتمند با یکدیگر و با شناخت رایانشی مقایسه شدهاند. یافتهها نشان میدهند که مرز بین انواع رویکردهای جدید به مطالعهی شناخت بسیار باریک است، به طوری که گاهی حتی به راحتی از یکدیگر قابل تشخیص نیستند. علاوه بر این، تمامی رویکردهای نوخاسته در مطالعهی شناخت، با رویکرد شناخت رایانشی تفاوت زیادی دارند.
نتیجهگیری: رویکرد جدید به علم شناخت، شناخت را با صفتهای گوناگونی توصیف میکند که اغلب آنها بیانگر آن هستند که نگرش جدید در شناخت پژوهی، از رویکرد غیر کالبدی و رایانشی صرف فاصله گرفته است و دریچههایی به سوی تجربه و محیط پیرامون گشوده است.
Introduction: In recent decades, different views among cognitive researchers on how cognition is formed in animals, especially humans have been emerged. Cognition and cognitive processes involve many mental processes such as attention, knowledge formation, memory, judgment and evaluation, reasoning and calculation, problem solving and decision making, perception and language production.
Aim: Investigation and comparison of emerging approaches in the study of cognition.
Method: Review of literature.
Results: New approaches to cognition such as the concepts of embodied and embedded cognition, grounded cognition, enactive cognition, and situated cognition have been compared with each other and with computational cognition as well. The findings show that the boundary between the types of new approaches in the study of cognition is so narrow that they are sometimes not even easily distinguishable from each other. Furthermore, all emerging approaches in the study of cognition are very different from the computational approach in the study of cognition.
Conclusion: The new approach to cognitive science describes cognition with a variety of attributes, most of which indicate that the new approach in the cognitive science has moved away from a purely amodal, computational approach and has opened the door to experience and the environment.