چکیده:
مقدمه: رضایت از زندگی مؤلفهای اساسی برای سلامت روانشناختی دانشآموزان محسوب میشود. از این رو شناسایی عوامل اثرگذار بر رضایت از زندگی دانشآموزان از اهمیت بالایی برخوردار است.
هدف: پژوهش حاضر با هدف بررسی نقش نیازهای بنیادین و سبکهای دلبستگی در پیشبینی رضایت از زندگی دانشآموزان دوره متوسطه انجام شد.
روش: طرح پژوهش حاضر از نوع توصیفی – همبستگی بود. جامعه آماری شامل کلیه دانشآموزان دوره متوسطه در سال تحصیلی ۹۶-۱۳۹۵ بود. ۴۵۹ دانشآموز (۲۹۹ پسر و ۱۶۰ دختر) مقطع دوم متوسطه ناحیه ۲ شهر قم به عنوان نمونه به شکل نمونهگیری در دسترس انتخاب شدند. ابزارهای مورد استفاده شامل پرسشنامه نیازهای بنیادین روانشناختی، مقیاس سبکهای دلبستگی و پرسشنامه رضایت از زندگی بود. برای تجزیه و تحلیل دادهها از آزمون ضریب همبستگی پیرسون و تحلیل رگرسیون استفاده شد.
یافتهها: نتایج تحلیل رگرسیون نشان داد که نیاز بنیادین خودمختاری و شایستگی به ترتیب با ضریب استاندارد ۰/۲۱ (۰/۰۱p) و ۰/۳۱ (۰/۰۱p) و سبکهای دلبستگی ایمن و دوسوگرا به ترتیب با ضریب استاندارد ۰/۱۲ (۰/۰۵p) و ۰/۳۰- (۰/۰۱p) بر رضایت از زندگی دانشآموزان اثر دارند. نیاز بنیادین ارتباط و سبک دلبستگی اجتنابی قادر به پیشبینی رضایت از زندگی نبودند.
نتیجهگیری: نتایج پژوهش حاضر بر نقش نیازهای بنیادین روانشناختی و سبکهای دلبستگی در پیشبینی رضایت از زندگی دانشآموزان دوره متوسطه صحه گذاشت. از این رو لازم است برای ارتقای رضایت از زندگی دانشآموزان به نقش عوامل نیازهای بنیادین روانشناختی و سبکهای دلبستگی توجه نمود.
Introduction: Life satisfaction is an essential component of students' psychological health. Therefore, identifying the factors influencing students' life satisfaction is very important.
Aim: The aim of this study was to investigate the role of basic needs and attachment styles in predicting life satisfaction of high school students.
Method: The design of the present study was descriptive-correlational. The statistical population of this study includes all high school students during the academic year of 2016-2017. 459 students (299 boys and 160 girls) of the second-grade secondary school of District 2 of Qom were selected as the sample by convenience sampling. The instruments used included the Basic Psychological Needs Scales (PBNS), Attachment Styles Scale, and Satisfaction with Life Scale (SWLS). Pearson correlation coefficient and regression analysis were used to analyze the data.
Results: The results of regression analysis showed that autonomy and competence with standard coefficient 0.21 (p
Conclusion: The results of this study confirmed the role of basic psychological needs and attachment styles in predicting the life satisfaction of high school students. Therefore, it is necessary to pay attention to the role of factors of basic psychological needs and attachment styles in improve the life satisfaction of students.