چکیده:
مقدمه: بهزیستی روانشناختی به عنوان یکی از مؤلفههای روانشناسی مثبت با متغیرهای متعدد فردی و خانوادگی در حوزه روانشناسی از جمله تمایز یافتگی، ناگویی هیجانی و قدرت من در ارتباط است.
هدف: پژوهش حاضر با هدف پیشبینی بهزیستی روانشناختی براساس تمایز یافتگی، ناگویی هیجانی و قدرت من در بین دانشجویان دانشگاه آزاد قم انجام گرفت.
روش: پژوهش حاضر توصیفی و از نوع همبستگی بود. جامعه آماری شامل کلیه دانشجویان دانشگاه آزاد قم در سال تحصیلی ۹۶-۱۳۹۵ بودند، که نمونهای شامل ۳۵۰ نفر (۱۹۵ نفر مرد و ۱۵۵ نفر زن) به روش نمونهگیری خوشهای انتخاب شدند. ابزارهای پژوهش شامل پرسشنامه تمایز یافتگی، پرسشنامه ناگویی هیجانی، ۴ عامل از پرسشنامه ۱۶ عاملی شخصیت کتل و پرسشنامه بهزیستی روانشناختی ریف بود. برای بررسی و تحلیل دادهها از نرمافزار آماری SPSS نسخه ۲۶ و آزمونهای آماری همبستگی پیرسون و رگرسیون چند متغیری استفاده شد.
یافتهها: نتایج تحلیل دادهها نشان داد که تمایز یافتگی، ناگویی هیجانی و قدرت من به صورت معناداری قادر به پیشبینی ۲۵/۳۸ درصد از تغییرات بهزیستی روانشناختی بودند (۰/۰۰۱>P). همچنین بین بهزیستی روانشناختی با تمایزیافتگی و قدرت من رابطه مثبت و با ناگویی هیجانی رابطه معکوس داشت (۰/۰۱>P).
نتیجهگیری: با توجه به یافتههای پژوهش، نقش تمایز یافتگی، ناگویی هیجانی و قدرت من در پیشبینی بهزیستی روانشناختی شایان توجه بود؛ بنابراین میتوان بیان کرد سطح تمایزیافتگی و قدرت من بالاتر و ناگویی هیجانی کمتر در بهزیستی روانشناختی دانشجویان نقش دارند و از طریق شناسایی و بهبود این متغیرها در دانشجویان میتوان انتظار داشت که بهزیستی روانشناختی آنها ارتقا پیدا کند.
Introduction: Psychological well-being as a component of positive psychology is associated with a variety of personal and family factors in psychology such as self-differentiation, Alexithymia and ego strength.
Aim: This study was aimed to investigate on prediction of psychological well-being based on self-differentiation, Alexithymia and ego strength in students in Islamic Azad University in Qom city.
Method: Its method was descriptive and type of correlation. The statistical community included all students in Islamic Azad University in Qom city in academic year of 2016-2017, that 350 students (195 male and 155 female) were chose by cluster sampling method. Gathering data tool included Differentiation of Self Inventory (DSI), Alexithymia Scale, 4 factors of Catell's Sixteen Factors Personality Inventory, and Ryff Psychological Well-being Questionnaire. Data analyzed by using of SPSS-26 software with Pearson correlation coefficient and multivariable regression analysis.
Results: Findings showed that self-differentiation, Alexithymia and ego strength could predict 25/38 variance of psychological well-being (P
Conclusion: With attention to results the role of self-differentiation, Alexithymia and ego strength in prediction of psychological well-being were important. It can be indicate that high levels of self-differentiation and ego strength, and low level of Alexithymia were salient in shaping of psychological well-being, and with diagnosing and improvement in self-differentiation, Alexithymia and ego strength can expect to promotion in psychological well-being in students.