چکیده:
در این مقاله ضمن تامل و تعمق در سه حوزه ی تئاتر به عنوان کهن رسانهای جمعی، مفاهیم بازاریابی و قابلیت شبکههای اجتماعی نوین، به موضوع «راهبردهای بازاریابی تئاتر با بهرهگیری از قابلیت شبکههای اجتماعی در تهران» پرداختهایم. پدیده ی تئاتر از هویتی همگانی و ارتباطی بهره مند است. تغییر شیوههای زندگی، زایش نیازها و دگردیسی بنیادی در مناسبات کسب و کار نشان میدهد نهادینه سازی آگاهانه ی تئاتر با بهره مندی از ظرفیت گسترده ی شبکههای گروهی و توان مقبول هنرهای نمایشی برای رسیدن به مدلی مطلوب در حوزه ی بازاریابی مدرن امکان پذیر است.
بر این اساس سوالات اصلی این پژوهش حاوی این پرسش هاست: مولفههای مدل بازاریابی برای تئاتر به سبب شبکههای اجتماعی همراه کدامند؟ وضعیت کنونی تئاتر و بازارهای آن به چه ترتیبی است؟ قوت و ضعفهای آن چیست؟ و چه فرصت و تهدیداتی متوجه این بازار بالقوه است؟
این پژوهش برمبنای روش تحلیل راهبردی، نخبگی یا سوات) SWOT (، شناخت نقاط درونی و بیرونی، روش نمونهگیری هدفمند و حجم نمونه ۴۰ نفر از متخصصین، با اعتبارسنجی ابزار تحقیق (پرسشنامه) از طریق آلفای کرونباخ در محیط نرم افزار (SPSS) بررسی شده است. همچنین حسب نوع شناسی محیط پیرامون و ترسیم وضعیت موجود و مطلوب، از تکنیک فاصله، اسپیس (SPACE) به ارزیابی موقعیت و انتخاب راهبردهای بهینه پرداخته است. یافتهها نشان میدهد مدل مطلوبی که با استفاده از قابلیتهای شبکههای اجتماعی برای بازاریابی تئاتر توصیه میشود مدلی مبتنی بر راهبردهای SO یا راهبردهای تهاجمی است تا بتوان با بهرهگیری از نقاط قوت داخلی و فرصتهای رویدادهای خارجی، حداکثر موفقیت را در بازار کسب کرد.
In this article, while focusing on the three areas of theater as the ancient mass media, the marketing concepts and the capability of modern social networks, the researchers have studied the “theater marketing strategies using the capabilities of social networks in Tehran.”. The phenomenon of theater enjoys a public and communicative identity. Changing lifestyles, births, needs, and fundamental transformations in business relationship demonstrate the conscious institutionalization of theater, taking advantage of the vast capacity of group networks and the acceptable power of the performing arts, to achieve the desired model in the field of modern marketing.
Accordingly, the main questions of this research are the following questions: What are the components of the marketing model for theater due to social networks? What is the current state of the theater and its markets? What are its strengths and weaknesses? And what are the opportunities and threats to this potential market?
This research is based on the method of strategic analysis, elite or SWOT (SWOT), knowledge of internal and external points, purposeful sampling method, and the sample size of 40 experts, by validating the research tool (questionnaire) through Cronbach’s alpha in the environment. Software (SPSS) has been reviewed. Also, according to the typology of the surrounding environment and drawing the current and desired situation, from the distance technique; SPACE evaluates the situation and selects the optimal strategies. Findings show that the preferred model that is recommended by using social networking capabilities for theater marketing is a model based on SO strategies or offensive strategies to be able to take advantage of internal strengths and opportunities. Foreign events have achieved maximum success in the market.