چکیده:
هدف مقاله حاضر واکاوی تجارب معلمان علوم دوره متوسطه اول (معلمان علوم پایه هفتم، هشتم و نهم) درباره عبور دانشآموزان از فرهنگ بومی به فرهنگ علمی است. رویکرد تحقیق کیفی و پارادیم آن تفسیری مشارکتی است و از روش پدیدارنگاری تفسیری استفاده شده است. تعداد ده نفر از معلمان علوم به صورت هدفمند و با روش ملاکی تا حد اشباع دادهها به عنوان مشارکت کننده انتخاب شدند. یافتههای تحقیق نشان داد که تجارب معلمان علوم در زمینه عبور دانشآموزان از فرهنگ بومی به فرهنگ علمی شامل این مولفههاست؛ بحران فرهنگی معلمان بومی، باور به فرهنگی بودن علم، ارزش فرهنگ بومی، حل تعارضات دانشآموزان در انتقال فرهنگی، آمادهسازی دانشآموزان برای تلفیق فرهنگ بومی و علمی که در پایان با ترسیم فضای نتیجهگیری الگویی برای تجارب معلمان در انتقال فرهنگ بومی به فرهنگ علمی ارایه شده است.
The purpose of the present is analyzing the experience of science teachers at high school about students’ transition from indigenous culture to scientific culture. The paradigm of participatory interpretive research is qualitative research approach and the method of interpretive phenomenology has been used in research. For the research sample 10 science teachers were purposefully selected as participant using the criterion method the extant of data saturation. The finding showed that experience of teachers in combining scientific and cultural knowledge include the following component: cultural crisis of indigenous teachers, belief in the cultural nature of science, the value of indigenous culture, resolving students conflicts in cultural transfer, preparing students to integrate indigenous and scientific cultural. Finally the implications of the findings were offered to assist and enrich the experience of teachers for transition from indigenous culture to scientific culture.
خلاصه ماشینی:
يافته هاي تحقيق نشان داد که تجارب معلمان علوم در زمينه عبور دانش آموزان از فرهنگ بومي به فرهنگ علمي شامل اين مولفه هاست ؛ بحران فرهنگي معلمان بومي، باور به فرهنگي بودن علم ، ارزش فرهنگ بومي، حل تعارضات دانش آموزان در انتقال فرهنگي، آماده سازي دانش آموزان براي تلفيق فرهنگ بومي و علمي که در پايان با ترسيم فضاي نتيجه گيري الگويي براي تجارب معلمان در انتقال فرهنگ بومي به فرهنگ علمي ارايه شده است .
با وجود اين که طي سي سال گذشته تلاش هاي آشکار زيادي در زمينه احياي فرهنگ بومي انجام شده است اما اين تلاش ها به صورت جداگانه و بيش تر در رابطه با ايجاد فرصت هاي برابر آموزشي بوده است و با وجود تلاش هاي بسيار مربيان آموزشي در قرن بيست و يکم ، نظام هاي آموزشي هنوز نتوانسته اند برنامه درسي علوم را که متناسب با فرهنگ هاي دانش آموزان باشد و آن ها را به طور مناسب به مشاغل علمي دلخواهشان رهنمون سازد ايجاد کنند.
Tyson; Venviille; Harrison; Treagust 4.
اين يافته با مطالعه فرهنگ علمي دانش آموزان بر اساس مدل هاي يادگيري فرهنگي کاستا– فلان در برنامه درسي علوم ابتدايي توسط قادري، کرمکار (١٣٩٣) و نتايج مربوطه با بحث نظري که توسط آيکن هد (١٩٩٦) ارائه شده همسو است .
A study of the effect of culture on the learning of science in non-western countries.
Collateral learning and the eco-culture paradigm in science and mathematics educational in Africa.