چکیده:
پژوهش حاضر با هدف مقایسهی مقایسه کارکردهای اجرایی بازداری، بهروزرسانی و انتقال در دانش آموزان مبتلا به اختلال نارسایی توجه/ بیش فعالی (ADHD) و دانش آموزان مبتلا به اختلال کندگامی شناختی (SCT) انجام گرفت. این پژوهش بهصورت علی مقایسهای صورت پذیرفت. شرکتکنندگان در این پژوهش 60 نفر (30 نفر ADHD و 30 نفر SCT) از کودکان پسر مقطع ابتدایی شهرستان تبریز در سال تحصیلی 1398-1399 بودند که به شیوه غربالگری و با استفاده از مقیاس درجهبندی رفتار کودکان (SNAP-IV) و مقیاس SCT بهعنوان نمونه انتخاب شدند. سپس هر گروه تحت 3 آزمون استروپ، آزمون نگهداری رد و آزمون جمع و تفریق قرار گرفت. در تحلیل دادهها از تحلیل واریانس چند متغیره و تحلیل واریانس تک متغیره استفاده شد. نتایج تحلیل واریانس چند متغیره نشان داد دانش آموزان مبتلا به ADHD و SCT در ترکیب خطی کارکردهای اجرایی (بازداری، بهروزرسانی و انتقال) تفاوت معنادار دارند. همچنین نتایج تحلیل واریانس تک متغیره و مقایسه میانگینهای دو گروه نشان داد دانش آموزان مبتلا به SCT در بهروزرسانی و تغییر (انتقال) و دانش آموزان مبتلا به ADHD در بازداری مشکلدارند. با توجه به یافتههای پژوهش چنین به نظر میرسد که اختلال SCT با فعالیت غیرطبیعی نواحی ارتباطی خلفی که مسئول تغییر و انتقال توجه و بهروزرسانی میباشند در ارتباط است درحالیکه اختلال ADHD بیشتر با فعالیت غیرطبیعی نواحی ارتباطی آهیانه ای- پیشانی که مسئول بازداری میباشند مرتبط است.
This study aimed to compare was to compare the executive functions of inhibition, updating, and shifting in children with Attention-deficit / hyperactivity disorder and Sluggish Cognitive Tempo. The design of the present study was in the frame of Casual Comparative. Participants comprised 60 boys (30 ADHD and 30 SCT) from 4th-grade elementary schools in Tabriz in 1398-1399 academic years, which were selected through a screening method using the Child Behavior Rating Scale (SNAP-IV) and the SCT scale. Then, Stroop, memory retention, and plus-minus tests were performed on samples to measure inhibition, updating, and shifting. Manova was used to data analysis via SPSS20. The results showed that there is a significant difference between the two groups in executive functions of inhibition, updating, and shifting (P, Anova and means of the two groups showed that children with ADHD have deficits in inhibition, and children with SCT have gaps in updating and shifting. Based on the research Background and the findings of this study, it seems that SCT strongly associated with abnormal activity in posterior networks related to impaired updating and shifting and ADHD related to unusual activity in frontal-parietal systems related to impaired inhibition.
خلاصه ماشینی:
مقايسه کارکردهاي اجرايي بازداري، به روزرساني و انتقال در دانش آموزان مبتلا به اختلال نارسايي توجه / بيش فعالي و دانش آموزان مبتلا به اختلال کندگامي شناختي (SCT) The comparison of executive functions of inhibition, updating and shifting in children with Attention deficit / hyperactivity disorder (ADHD) and Sluggish Cognitive Tempo (SCT) الناز محمدي Elnaz Mohammadi M.
com چکيده Abstract This study aimed to compare was to compare the پژوهش حاضر با هدف مقايسه ي مقايسه کارکردهاي اجرايي بازداري ، executive functions of inhibition, updating, and به روزرساني و انتقال در دانش آموزان مبتلا به اختلال نارسايي توجه / بيش shifting in children with Attention-deficit / فعالي (ADHD) و دانش آموزان مبتلا به اختلال کندگامي شناختي hyperactivity disorder and Sluggish Cognitive (SCT) انجام گرفت .
با توجه به پيشينه متناقض و در نظر گرفتن اين که تاکنون مطالعه اي در ايران به بررسي مؤلفه هاي اجرايي بين کودکان مبتلا به ADHD و SCT نپرداخته اند پژوهش حاضر با هدف مقايسه کارکردهاي اجرايي (بازداري، به روزرساني و انتقال ) در دانش آموزان ADHD و SCT صورت گرفت .
بحث و نتيجه گيري پژوهش حاضر با هدف مقايسه ي کارکردهاي اجرايي بازداري ، به روزرساني و انتقال در دانش آموزان مبتلا به اختلال نارسايي توجه / بيش فعالي (ADHD) و دانش آموزان مبتلا به اختلال کندگامي شناختي (SCT) انجام گرفت .
يافته هاي پژوهش نشان داد دانش آموزان مبتلا به ADHD در به روزرساني و تغيير (انتقال ) و دانش آموزان مبتلا به SCT در بازداري نمرات بهتري کسب کرده اند.