چکیده:
این مطالعه در بازه زمانی سه ماهه در بین شهروندان کاشانی 18 سال به بالا انجامگرفته است، جامعه نمونه شامل 206 نفر میباشد. ابزار گردآوری دادهها پرسشنامه محقق ساخته است. نتایج نشان میدهد که باوجود تفاوت در میزان استفاده از شبکه ملی خبر و شبکههای مجازی بومی، این تفاوت از نظر آماری معنادار نیست (05/ 0< p). لذا مخاطبان جهت کسب اطلاعات و اخبار تقریبا از هر دو نوع رسانه استفاده میکنند. همچنین بین میزان اعتماد به شبکه ملی خبر و شبکههای مجازی بومی از نظر آماری تفاوت معناداری وجود دارد (05/ 0 >p ). بدین ترتیب مخاطبان جهت کسب اطلاعات خبری به رسانههای مجازی بومی بیشتر اعتماد دارند. در بررسی عوامل دموگرافیک نتایج نشان میدهد که میزان استفاده از شبکههای مجازی بومی بین مخاطبان مرد و زن از نظر آماری تفاوت معناداری دارد (05/ 0 >p. بدین ترتیب میزان استفاده مخاطبان زن از شبکههای مجازی بومی نسبت به مخاطبان مرد بیشتر است. همچنین بین میزان استفاده و اعتماد به شبکه ملی خبر و شبکههای مجازی بومی و مخاطبان با تحصیلات مختلف تفاوت معناداری از نظر آماری وجود دارد (05/ 0 >p). نتایج آزمون تعقیب توکی نشان میدهد مخاطبان با تحصیلات فوقلیسانس و بالاتر باوجود استفاده بیشتر از شبکه ملی خبر، نسبت به شبکههای مجازی بومی اعتماد بیشتری دارند.
This study was conducted in a quarterly period among Kashani citizens aged 18 years and older, the sample population includes 206 people. Data collection tool is a researcher-made questionnaire. The results show that despite the difference in the use of national news network and local virtual networks, this difference is not statistically significant (p> 0.05). Therefore, the audience uses almost both types of media to obtain information and news. Also, there is a statistically significant difference between the level of trust in the national news network and local virtual networks (p <0.05). In this way, the audience has more confidence in local virtual media to obtain news information. In the study of demographic factors, the results show that the use of native virtual networks is statistically significantly different between male and female audiences (p <0.05). Thus, the female audience uses more native virtual networks than the male audience. Also, there is a statistically significant difference between the level of use and trust in the national news network and local virtual networks and audiences with different education (p <0.05). The results of Tukey's follow-up test show that audiences with postgraduate and higher education are more confident than native virtual networks, despite using the national news network more.
خلاصه ماشینی:
رسانه ها از طریـق پیامرسانی صحیح در فرآیند شکل گیری افکار عمومی نسـبت بـه خـود تأثیرگذارنـد و از ایـن طریـق مخاطب را به سمتی سوق میدهند که باپذیرش رسانه ، بـرایش منزلـت و اعتبـاری قائـل شوند و به پیامهایش اعتماد کنند اگرچه امروزه انتشار اطلاعات و اخبار در شبکه های مختلف تلویزیونی، نسبت به دیگر رسانه ها، سرعت و اهمیت فزایندهای یافته است اما این ، اعتماد بی قیدوشرط مخاطب را تضمین نمیکند، شبکه خبری چه داخلی باشد و چه خارجی، در صورتی مخاطب خود را حفظ و اعتماد آن را جلب میکند که در عملکرد خود، حرفه ای بودن را اساس قرار دهد بنابراین ، ارزیابی انتقادی ، ساختاری و کیفی شبکه های خبری تلویزیونی و تعیین دامنۀ کاری آنها در برخورد با نیازهای استفادهکنندگان و کاربران، ضروری به نظر میرسد.
وجود اعتماد نسبت به هرکدام از این رسانه ها حاصل میزان کیفیت عملکرد این شبکه هامیباشد که این پرسش در رابطه با آنها مطرح میشود که -آیا عملکرد شبکه ملی خبر در خصوص نشر اخبار کرونا توانسته اعتماد عمومی شهروندان را به دنبال داشته باشد؟ -آیا عملکرد شبکه های مجازی در خصوص نشر اخبار کرونا توانسته اعتماد عمومی شهروندان را به دنبال داشته باشد؟ -عملکرد کدام رسانه در زمان شیوع کرونا ازنظر میزان استفاده و جلب اعتماد عمومی مطلوبتر بوده است ؟ پاسخ به این سؤالات می تواند در بحرانهای مشابه آتی در جهت دهی افکار عمومی و کاهش تنش هم زمان با بحران، ابزاری مفید و کارا در اختیار مسئولین قرار دهد.
) جهت کسب اطلاعات و اخبار نسبت به عوامل دموگرافیک (جنسیت ، سن و تحصیلات) تفاوت معناداری دارد؟ برای نشان دادن رابطه میزان استفاده و اعتماد به شبکه ملی خبر و شبکه های مجازی بومی با هر یک از عوامل دموگرافیک از آزمونهای آماری مربوطه استفاده می شود که نتایج آن در ادامه گزارششده است .