چکیده:
این بحث شرحی است بر کلام امیرمومنان علی(ع) در باب اوصاف شیعیان واقعی. آن حضرت میفرمایند: «والعدل منها علی اربع شعب: علی غائص الفهم وغور العلم وزهرة الحکم ورساخة الحلم. فمن فهم علم غور العلم، ومن علم غور العلم صدر عن شرائع الحکم، ومن حلم لم یفرّط فی امره وعاش فی النّاس حمیدا»؛ و عدل از میان آنها چهار گونه است: دقت در درست فهمیدن، رسیدن به حقیقت دانایی، حکم نیکو، استوار داشتن بردباری؛ پس هرکس دقت کرد و درست فهمید، حقیقت دانایی را دریافت و هر کس حقیقت دانایی را یافت، از روی قواعد دین حکم نیکو صادر کرد و هر کس بردبار بود، در کار خود کوتاهی نکرد و در بین مردم خوشنام زندگی کرد.
براساس فرمایش امیرمومنان علی(ع) ایمان را چهار عامل پشتیبانی و تقویت مینند: صبر، یقین، عدل و جهاد. دو عامل نخست ـ صبر و یقین ـ در رفتار فردی انسان و دو عامل عدل و جهاد، در رفتار اجتماعی وی ظهور مییابند. عدل و جهاد به این دلیل انتخاب شدهاند که انسان اجتماعی زندگی میکند و این مسئله ازاینرو برای او مطرح است که اولا، خودش باید در اجتماع چگونه باشد. ثانیا، در برابر دیگران چه وظیفهای دارد و چه کارهایی باید انجام دهد؟
“And there are four kinds of justice among them: having accuracy in understanding, reaching the truth of knowledge, being good at judgment, and being resilient and patient; So whoever was careful and understood correctly received the truth of knowledge, whoever found the truth of knowledge was good at judgment according to the rules of religion, and whoever was patient did not fall short in performing his duties and was creditable among people.” Based on the words of the Commander of the Faithful, faith is supported and strengthened by four factors: patience, certainty, justice and jihad. The first two factors - patience and certainty – are manifested in mans’ individual behavior and the two factors of justice and jihad are manifested in his social behavior. Justice and jihad have been chosen because man is a social being and he must know how to live in society, what his duty is to others and what he should do.
خلاصه ماشینی:
فَمَنْ فَهِمَ عَلِمَ غَوْرَ الْعِلْمِ، وَمَنْ عَلِمَ غَوْرَ الْعِلْمِ صَدَرَ عَنْ شَرَائِعِ الْحُكْمِ، وَمَنْ حَلُمَ لَمْ يُفَرِّطْ فِي أَمْرِهِ وَعَاشَ فِي النَّاسِ حَمِيداً»؛ و عدل از ميان آنها چهار گونه است: دقت در درست فهميدن، رسيدن به حقيقت دانايي، حکم نيکو، استوار داشتن بردباري؛ پس هرکس دقت کرد و درست فهميد، حقيقت دانايي را دريافت و هر کس حقيقت دانايي را يافت، از روي قواعد دين حکم نيکو صادر کرد و هر کس بردبار بود، در کار خود کوتاهي نکرد و در بين مردم خوشنام زندگي كرد.
ما معتقديم زندگي دنیا مقدمهای براي سعادت ابدي است؛ بنابراين اگر قرار باشد اجتماعی انساني براساس عدل و براي تأمين مصالح همة افراد شكل گيرد، همه بايد وظيفة خود را در برابر ديگران بشناسد و بدانند هركسي در زندگي اجتماعي چه حقی دارد تا راه برای رسیدن به سعادت ابدی هموار شود.
درک درست و فهم نافذ از قواعد انسان را در قضاوت صحيح ياري ميکند؛ قضاوتی که در تکامل خود انسان و نیز جامعه نقش داشته باشد؛ ازاينرو اميرمؤمنان علي( شعبة سوم عدل را «زُهْرَةِ الْحُكْمِ» معرفی میکنند.